Antallet af servicecentre vokser markant i Polen

    Seminar_i_København_om_outsourcing_af_service_til_Polen

    Deltagerne i seminaret blev blandt andet præsenteret for de erfaringer, som Nordea, Arla og Danfoss har gjort med deres polske servicecentre. Foto: Den polske handelsambassade


    KØBENHAVN: I løbet af de seneste to år er den polske sektor for servicecentre vokset med 50 procent. Den markante vækst ser ud til at fortsætte.


    Udenlandske virksomheder driver 282 servicecentre i Polen, som til sammen beskæftiger 69.000 ansatte.

    I løbet af bare to år er sektoren vokset med 50 procent, og udsigten for de kommende år er en årlig vækst på 10-15 procent.

    Tallene blev fremlagt på et seminar i København af Robert Seges, som er direktør i PAIZ, det polske agentur for udenlandske investeringer og information.

    Muligheder i øst

    Seminaret handlede om virksomheders muligheder for at outsource en række serviceopgaver inden for blandt andet forretningsservice, økonomi, it, forskning og udvikling.

    Mere end halvdelen af de udenlandske servicecentre i Polen er placeret i byerne Warszawa, Krakow, Wroclaw og Lodz.

    Robert Seges fremhævede de muligheder, som ligger i Polens østlige regioner for eksempel i Olsztyn, Lublin, Bialystok, Kielce and Rzeszow.

    Flest ansatte i Krakow

    15.600 arbejder på udenlandske servicecentre i Krakow, og dermed er det den by, hvor flest er beskæftiget inden for sektoren.

    Danfoss er en af de virksomheder, der har placeret et servicecenter i Krakow.

    Veluddannede unge

    Direktør Laurens Lemmenz fortalte, at Danfoss valgte Polen på grund af adgangen til en stor mængde veluddannede unge.

    Deres færdigheder omfatter blandt andet en række sprog, som sætter dem i stand til at yde support til en række lande.

    Kulturen er ikke så forskellig fra Vesteuropa, og desuden tikker urene i samme tidszone som i moderselskabet.