Arlas højtuddannede ansatte i Polen har ambitioner

    Arlas_servicecenter_i_Gdansk_vokser

    Glade medarbejdere hos Arla i Gdansk, hvor virksomheden har lokaler og fri kapacitet til at vokse til cirka 190 medarbejdere. Foto: Arla


    GDANSK: På tre år er Arlas servicecenter i Polen vokset fra 70 til 130 ansatte, som generelt er højtuddannede og ambitiøse.


    Den dansk-svenske mejerikoncern, Arla Foods, har siden 2008 fået udført en række økonomifunktioner i et servicecenter i den polske by Gdansk.

    Centret havde fra start 70 ansatte. Siden er det helt efter planen vokset til 130 medarbejdere.

    Lavere omkostninger

    – Det er ingen hemmelighed at lavere omkostninger har spillet ind ved valget af lokation. Gennem mange år har vi været hårdt pressede på omkostningssiden i de administrative funktioner, siger direktør Arne Sørensen fra Arla Global Financial Services Centre i Gdansk.

    Han tilføjer, at effektiviteten i Danmark, Sverige og UK har været høj, men det samme gælder omkostningsniveauet.

    – På et tidspunkt kunne effektiviseringerne ikke længere holde trit med kravet om løbende besparelser

    Svært at skaffe arbejdskraft

    Polen byder på højt kvalificeret arbejdskraft til konkurrencedygtige lønninger, siger han.

    – Dertil kommer at det tilbage i 2007-09 var svært at tiltrække kvalificeret arbejdskraft i Danmark og Sverige i et marked med praktisk talt ingen arbejdsløshed.

    Gdansk ikke over ophedet

    Arla Foods placerede servicecenteret i Gdansk af flere grunde.

    – I modsætning til Krakow, Katowice og Warszawa er Gdansk endnu ikke “overophedet” på sevicecenter markedet. Gdansk har et skandinavisk fakultet på universitetet, der sikrer adgang til dansk- og svensk sproglige kandidater. Og så er det nemt at komme til Gdansk med fly fra Leeds, Stockholm og Århus, siger Arne Sørensen.

    Erfaring erstattet med teori

    Det udfordring at skifte 20-25 års erfaring i Danmark ud med polske medarbejdere med høje teoretiske kvalifikationer.

    – Vi har en meget homogen ung højtuddannet medarbejderstyrke med skyhøje ambitioner. Og vi kan selvfølgelig ikke indfri ambitionerne for samtlige medarbejdere, siger Arne Sørensen.

    Koster danske arbejdspladser

    Siden åbningen i 2008 har Arla Foods løbende overført nye opgaver til det polske servicecenter, som er vokset til næsten dobbelt størrelse.

    – I 2007-09, hvor det var svært at tiltrække arbejdskraft i Danmark, kunne de fleste danske medarbejdere overføres til andet arbejde. Det har siden ændret sig. I dag betyder overflytning afopgaver desværre reduktioner i arbejdsstyrken i Danmark, siger Arne Sørensen.

    Seminar om outsourcing

    Den polske ambassade i Danmark arrangerer 25. oktober et seminar om Business Process Outsourcing (BPO) og Information Technology Outsourcing (ITO).

    Der er fortsat få ledige pladser til seminaret. Interesserede kan kontakte Polens Handelsambassade – følg link

    FAKTA:
    Arla Global Financial Service Centre varetager primært finansielle ydelser såsom håndtering af leverandør betalinger, håndtering af indbetalinger fra kunder, bogholderiopgaver, oprettelse af stamdata på kunder, leverandører og materialer samt varetagelse af koncernens interne bank. Centeret dækker primært Arla Foods hjemmemarkeder Danmark, Sverige og UK, men også dele af Finland, Tyskland, USA, Canada og Norge.