Danmark og Polen har stærke bånd i filmproduktion

    Steen_Hommel_Rumle_Hammerich_Anders_Refn_Maja_Giannoccaro_Ole_Østergaard_Jens_Mørch_polen_polennu

    Det danske team ved Gdynia Filmfestivalen 2014: Filmfolkene Ole Østergaard, Rumle Hammerich (siddende), formanden for Dansk-polsk Film, Maja Giannoccaro, Danmarks ambassadør i Polen, Steen Hommel og filmmanden Anders Refn. Foto: Jakub Wozniak, polennu.dk.


    GDYNIA: Danske og polske filmproducenter har tradition for gode samarbejder, fastslog filmproducenter fra de to lande på Polens største og vigtigste filmfestival.


    Der var fokus på dansk-polsk filmsamarbejde, da polske og danske filmproducenter deltog i en paneldebat på Hotel Gdynia, om film-samarbejde mellem Polen og Danmark.

    1.500 events

    Debatten var et event ud af 1.500 som de polske arrangører har gennemført den seneste uge. Fra dansk side deltog filmmagerne Ole Østergaard, Rumle Hammerich og Anders Refn.

    Ole Østergaard blev af ordstyren kaldt for dobbelt agent, da han i dag er bosiddende i Warszawa.

    Forelsket i Polen

    – Jeg var i Polen for at lave Lars von Triers film Antichrist, og blev forelsket i landet i mere end en forstand, siger Ole Østergaard til polennu.dk.

    En af filmindustriens tungeste drenge Anders Refn, sagde under debatten om co-produktioner og co-finansiering, at det er en blevet en kompliceret affære at samle penge til filmproduktion, og danskeren mener at mange penge bruges forkert.

    Penge til advokater

    – Mange af de penge der i dag bruges til film, bruges i alt for stor udstrækning til advokater og andet papirarbejde fordi kravene bliver mere og mere komplicerede, sagde Anders Refn i debatten.

    Anders Refn, der er stor fortaler for samarbejde over landegrænser, mener at nogle af kravene der stilles til filmfolkene, er med til at forringe filmproduktionen, fordi produktionsholdene sammensættes efter en formel, og ikke efter kvalifikationer, sagde den erfarne dansker.

    Lille land

    Den danske filminstruktør Rumle Hammerich sagde, at Danmark er for lille et sprogområde til at lave film, der kan trække mange mennesker.

    – Vi er kun fem millioner mennesker i Danmark, og derfor må vi søge internalt samarbejde for at give gennemslagskraft, sagde Rumle Hammerich. Han mener også, at der stilles for mange vanvittige krav til filmproducenter, for at de kan opnå støtte.

    Film fra hele Europa

    Den dansk-polske formand foreslog – i anledningen af 40 året for Gdynia Filmfestivalen næste år – at de polske arrangører kunne vise film fra hele EU, en ide som den polske festivalledelse allerede har rost, og vil overveje.

    – Så vil vi være her igen i stærkeste opstilling, sagde Maja Giannoccaro i sin åbningstale.

    Danske ambassadører

    Ud af de godt 500 film der blev vist under Gdynia Filmfestivalen i den forgangne uge var der tre danske:
    Kapringen af Tobias Lindholm, De Flyvende Djævle af Anders Refn og Headhunter, der er lavet af Rumle Hammerich. Fredag deltog den danske ambassadør i Polen, Steen Hommel i festivalen, hvor der også blev tid til en afstikker til Gdansk og Sopot sammen med Anders Refn, Rumle Hammerich, Ole Østergaard og Maja Giannoccaro.

    De danske ”ambassadører” besøgte blandt andet det nye Solidarnosc Center, der åbnede i Gdansk den 30. august.

    Gdynia Filmfestival sluttede lørdag aften med priser til polske filmproducenter og skuespillere.