Ny avanceret kundebetjening i Warszawa lufthavn

    Marta_i_Chopin_lufthavnen

    Marta hjælper kunderne med at komme nemt gennem tjek-in. Foto: S. Puczen, WAW.


    WARSZAWA: Den internationale Chopin lufthavn i Warszawa, har opstillet virtuelle Marta, der er en smilende servicemedarbejder der hjælper passagerne gennem tjek-in.


    Warszawas internationale Chopin lufthavn har som den første lufthavn i Europa, taget en særlig – og veluddannet – ny generation af virtuel medarbejder i brug. Marta er navnet, og hun begyndte i sit nye job i den travle periode op til jul.

    Marta er der

    – Nu behøver passagererne ikke længere at lede efter lufthavns-personale, når de skal have hjælp til selvbetjening i check-in automaterne. Marta kan blandt andet fortælle hvordan man udskriver boardingpas, og hvilke dokumenter man skal fremvise hvor, skriver lufthavnen i en meddelelse.

    Marta er veluddannet, og kan både tale engelsk og polsk. Dog skal hun trykkes på, for at starte sin særlige service.

    ”Levende” person

    – Brugerne føler at de taler med en rigtig levende person, fordi skærmen viser et autentisk billede af en smilende ung kvinde, der holder øjenkontakt, og som bevægelser sig, mens du taler, siger Tomasz Prokopiuk fra lufthavnen.

    High tech

    Denne form for check-in er mere effektiv, og en ekstra ”high-tech” dimension for Chopin lufthavnens image, fortsætter han.

    Virtual assistenter er ikke et ukendt begreb.

    Ny generation

    Flere lufthavne, herunder Boston, Washington, Frankfurt og Edinburgh har også virtuel medarbejder service. Men fra lufthavnen i den polske hovedstad lyder det, at det er en ældre generation af teknologien der er taget i anvendelse i de øvrige lufthavne.