Polakker er kritiske og vågne forbrugere

    indkob

    Polakker køber med omtanke, og sammenligner priserne i butikker før de vælger et produkt. Polske kunder sætter pris på produkter af høj kvalitet, men det er ofte prisen, der påvirker deres endelig valg. Foto: Martin Bager, polennu.dk.


    WARSZAWA: En ny undersøgelse fastslår, at polakker er særdeles opmærksomme forbrugere.


    Når polske kunder går på indkøb er de krævende og ved, hvad de vil. Så når de skal vælge et produkt, kigger de først på prisen, bagefter kvaliteten, og vælger kun de fødevarer der ser frisk ud, oplyser undersøgelsen Payback Consumer Monitor.

    Polakker køber med omtanke, 67procent tjekker altid udløbsdatoen, 59 procent sammenligner prisen ved kassen med den, der står på hylderne. De fleste polakker gør kun nødvendige indkøb – 69 procent ved, hvad de har brug for, og butikker. går målrettet efter det.

    Bekvem og praktisk frem for elegant og på mode

    Når polakker køber tøj vil de helst vælge det, der er bekvemt (47 procent) end det, der er på mode (4 procent), og foretrækker de produkter, der er praktiske (30 procent) frem for de elegante (4 procent).

    Skønhedsprodukter af høj kvalitet

    Når det handler om skønhedsprodukter er det også pris (61 procent), og bagefter kvalitet (48 procent), som påvirker polakkers valg.
    Men for polakkerne på mellem 26 og 33 år er kvaliteten vigtigere end prisen (64 procent og 54 procent).

    Kendte mærkevarer

    37 procent af polakkerne kan godt lide at købe kendte mærkevarer. Det er især single-folk og veluddannede polakker, der sætter pris på at klæde sig dyrt. 21 procent af de polske kunder vil gerne betale mere for et produkt, hvis det er en kendt mærkevare.

    Vanskelige kunder

    Før polakker køber et produkt, sammenligner de prisen med priserne i andre butikker eller på internettet. Undersøgelsen viser, at polakker ikke har tillid til sælgere. Uanset hvad sælgeren siger, så kan han overbevise kun 43 procent af de polske kundere.