Chauffører der kører i Tyskland skal have mindst 8,50 euro i timen for at være på de tyske veje, uanset hvor lastbiler og chaufføren kommer fra. Et brud på reglerne kan give bøder på 30.000 euro til arbejdsgiveren, hvis lønforholdene ikke er i orden. Foto: Martin Bager, polennu.dk.
WARSZAWA: Europa-Kommissionen har modtaget klager fra blandt andet Polen, over at Tyskland nu kræver tysk mindsteløn for alle chauffører der kører i landet.
Europa-Kommissionen (EF) har modtaget klager fra Polen, Storbritannien, Estland, Letland, Litauen, Rumænien og Bulgarien, over at den tyske regering nu kræver tyske chaufførlønninger til alle der kører transporter i Tyskland,
Mindst 8,50 euro
Den tyske regering har besluttet, at mindstelønnen for chauffører – der kører i Tyskland – fremover skal være på mindst 8,50 euro i timen. Reglen gælder enhver form for kørsel i eller gennem Tyskland. Den polske mindstløn er på cirka 2,50 euro, og i Polen frygter man derfor at transportsektoren vil få store problemer med det nye tyske regel.
30.000 euro i bøde
Og det er virksomhederne der bliver stillet til ansvar. Udenlandske arbejdsgivere kan blive idømt bøder på 30.000 euro, hvis de undlader at betale deres chauffører den nye lovbestemte tyske minimumsløn.
Overtrædelse af EU-ret
EU har krævet en forklaring fra den tyske regering, da man mener, at reglen er en overtrædelse af EU-lovgivningen. Polens kommissær i EU for blandt andet det indre marked, Elzbieta Bienkowska, står bag henvendelsen til den tyske regering, og har krævet svar inden 30 dage.
Dialog om problem
Polens statsminister Ewa Kopacz har også ringet til sin tyske kollega, Angela Merkel. I samtalen gjorde den polske statsminister det klart for Merkel, at problemstillingen er meget vigtig for Polen, og det er den polske regerings store prioritet at finde en hurtig løsning på problemet.
Fastholder lovlighed
Tyskland fastholder dog, at ordningen med mindsteløn for chauffører er i overensstemmelse med EU-lovgivningen.
Christian Westhoff, der er talsmand for det tyske Arbejdsministerium siger, at Tyskland er i kontakt med andre lande om sagen.
– Vi forklarer, og vi vil blive ved at forklare os, siger Westhoff.
Han sagde også, at det var de tyske fagforeninger der pressede den tyske regering til ikke at ændre på beslutningen.