OPDATERET: Det polske dagblad Rzeczpospolita indrømmer nu, at det var en fejl at bringe artiklen om Smolensk før undersøgelsen er færdig.
LÆS  Polakker vil udsætte valg – det vil Kaczynski ikke


Den militære anklagermyndighed afviste i eftermiddag oplysningerne i en artikel i det respekterede polske dagblad Rzeczpospolita.

Avisen skrev, som citeret af polennu.dk, at der var fundet sprængstoffer på vraget fra Smolensk ulykken, hvor den polske præsident og 95 andre omkom.

Ingen spor

– Det er ikke i overensstemmelse med sandheden, at resultatet af vores undersøgelser viser, at prøverne fra hverken den indre del af flyet eller fra vingerne, indeholder spor af trotyl eller nitroglycerin, sagde den polske militære chefanklager, Ireneusz Szelag, på en velbesøgt pressekonferencen i dag.

Svar fra laboratorium

– Det er først når vi har resultaterne fra laboratorieundersøgelserne at vi kan give et endelig svar om sprængstofferne, sagde den militære chefanklager.

Fastholder historie

Dagbladet Rzeczpospolita, der dagen igennem har været under hård beskydning, beklager nu, at de har bragt artiklen. De henviser bl.a. til, at der vil gå et halvt år før man med sikkerhed kan fastslå, om det er sprængstoffer de polske efterforskere fandt. – Vi må venter på det endelig resultat, før vi kan fastslå om der var spor af sprængstoffer, skriver avisen på sin hjemmeside.

Avisen vil dog fortsat ikke oplyse, hvor de har informationerne fra.

LÆS  Polens børn og unge på sommerferie
LÆS  Polen står i vejen for et bedre klima i EU