
WARSZAWA: Det er Børnenes dag, der også blev markeret hos statsministeren sammen med en nyhed om 15.000 børn.

Det er Børnenes dag, som markeres i Polen. Ikke fordi det er en speciel polsk tradition, men den internationale børnedag markeres i Polen.
I dag blev Børnenes dag også markeret hos statsminister Donald Tusk på regeringschefens kontor.
(Fortsættes under)
Børnenes dag
Donald Tusk kunne samtidig fortæller, at 15.000 børn er blevet født i Polen ved hjælp af kunstig befrugtning, som regeringen har genindført tilskud til fra den 1. juni 2024. Siden regeringen kom til er 15.000 polske børn født med lidt hjælp (IVF).
– Det er 15.000 af vores unge borgere, der er født takket være denne procedure, takket være in vitro, sagde Tusk.
– I en tid, hvor forældreskab ikke er så moderne, som vi kunne ønske os, og hvor vi står over for en demografisk krise både i Polen og i verden, er det en enormt vigtigt, at vi har 15.000 flere små, sagde den polske regeringschef.
(Fortsættes under)
Fødselsrate falder mere end ventet
Tusk sagde også, at de stigende fødselsrater fortsat bør være en national prioritet, og at regeringens handling alene ikke ville være nok til at tilskynde til flere børnefødsler.
Offentlig finansiering til kunstig befrugtning blev stoppet i 2015 af den tidligere regering under Lov og Retfærdighedspartiet (PiS). Baggrunden var ideologiske og religiøse holdninger.


