Foto_Maja_Giannoccaro_Kim_Rasmussen_landstræner_håndbold_Polen_damer_polennu
KØBENHAVN: Danmarks udenrigsminister under Polens optagelses-forhandlinger til EU i København i 2002, Per Stig Møller, åbner festdag i anledning af Polens 10 års jubilæum i EU.

Danmarks tidligere udenrigsminister, Per Stig Møller, åbner konference ved Berlingske om Polens 10 år i EU. Det sker den 29. april, når Polen fejres på en konference, og efterfølgende ved en reception på den polske ambassade i Hellerup, hvor Polens ambassadør Rafal Wisniewski er vært.

Central spiller

Per Stig Møller havde i sin tid som udenrigsminister en nøglerolle i forbindelse med Polens optagelse i EU, under det danske formandskab i København i december 2002. Polen blev fuldgyldigt medlem af EU den 1. maj 2004.

Vindermentalitet og virksomheder

En anden central spiller på konferencen er danskeren Kim Rasmussen, der er landstræner for de polske kvinder i håndbold. Han bragte de polske kvinder til en 4. plads ved seneste VM i håndbold. Hans indlæg på konferencen handler om vinderkultur.

Fokus på Polen som marked

Men konference er først og fremmest en erhvervskonference, og blandt talerne er chefen for Netto i Polen,
Kent Fogh Petersen, der taler om markedspotentialet i Polen. Kalle Hvidt Nielsen, direktør i den danske virksomhed Topsil fortæller om strategiske opkøb i Polen.

Nordea købt af PKO Bank Polski

Piotr Bujak, der er cheføkonom ved Nordea Bank Polska og PKO Bank Polski taler om Polens og EU’s økonomiske bånd. Han får følgeskab af kollegerne Agnieszka Wasilewska-Semail og Robert Zmiejko.

Den respekterede politiske kommentator hos Berlingske, Thomas Larsen – kendt fra flere sammenhænge og medier, bliver konferencens ordstyrer.

SE HELE PROGRAMMET
Eksternt link: Berlingske – Polen 10 år i EU

Ti år med Polen

Polen er på de ti år blevet integreret i den vesteuropæiske og danske økonomi, og med de årlige polske vækstrater på 5-6 procent helt frem til finanskrisen, og fortsat vækst under krisen, så har Polen gennemgået en imponerende udvikling, skriver Berlingske Business.

Vigtigst i Central- og Østeuropa

Polen er Danmarks vigtigste marked i Central- og Østeuropa, men Danmark afsætter stadig kun to procent af den samlede danske eksport til den store nabo, som Danmark deler søgrænse med. Potentialet er langt større for danske virksomheder, og allerede i maj rejser en officiel dansk erhvervsdelegation til Polen i tre dage med den danske Kronprins Frederik og hans hustru Mary i spidsen. Parret og de medfølgende erhvervsfolk besøger Warszawa og Szczecin.

Ny viden

På konferencen fejres 10 året for Polens medlemskab af EU, og den vil give deltagerne ny indsigt i de nye muligheder der er for forretning, investering og eksport til Polen, som er et nærmarked for Danmark med knap 40 millioner indbyggere.

Fælles initiativ

Konferencen er kommet i stand i et samarbejde mellem Berlingske Business, polennu.dk, Polsk-dansk Handelskammer (PDCC), Nordea Bank Polska og PKO Bank Polski, Eksport Kredit Fonden og Væksthus Hovedstadsregionen. Arrangementet er støttet af Polens ambassade i Danmark, som også efterfølgende er vært ved en festlig reception i Hellerup.

TILMELD DIG HER
Eksternt link: Berlingske – køb af billet DKK 725,-

Medlemmer af Polsk-dansk Handelskammer (PDCC) kan deltage gratis. Læs mere om PDCC.

LÆS MERE
Eksternt link: Polsk-dansk Handelskammer