Smolensk_crash_0
KØBENHAVN: Det var ikke et træ, der fik præsidentens fly til at forulykke den 10. april 2010 i Smolensk, hvor 96 højtstående polakker blev dræbt.
LÆS  Klimaaftale fra Paris skal sikres i Polen


Et birketræ kan ikke være årsag til det havari under landingen, som den polske præsidents fly kom ud for i Rusland den 10. april 2010, skriver fagbladet Ingeniøren.

En dansk civilingeniørs beregninger har vakt stor opsigt.

Ansporet af viljen til at finde den rigtige forklaring har danske Glenn Jørgensen flere gange deltaget i konferencer om flyulykken i Polen, han har kommunikeret med Polens førende ekspert inden for flyulykker, og i slutningen af januar deltog han i en høring i det polske parlament.

Når hans analyse vækker stort postyr, skyldes det, at den understøtter formodninger om, at ulykken ikke var et uheld, men et attentat.

Ikke attentat

Glenn Jørgensen siger til Ingeniøren, at hans analyse ikke påviser en årsag til flystyrtet, kun at det ikke kan have fundet sted som det er beskrevet af havarikommissionen. Han afviser dog ikke tanker om et attentat og et komplot.

– Hvis jeg skulle have fået til opgave at designe et attentat mod flyet med besked om, at det skulle ligne et hændeligt uheld så meget som muligt, så havde jeg gjort det med eksplosioner i lav højde, siger han.

Ulykken blev undersøgt af en russisk havarikommission i januar 2011 forklarede, at flyet under indflyvningen havde ramt et birketræ i en højde af 5 meter, som slog 5,5 meter af venstre vinge.

Dræbt af 100 G

Det asymmetriske løft, som flyet derefter var udsat for, fik det til lave en venstrerulning. I løbet af fem sekunder var det vendt rundt i luften. Resterne af den venstre vinge ramte jorden først, derefter gik næsen i jorden med det resultat, at alle om bord blev udsat for en kraftpåvirkning på over 100 G, hvorved de døde øjeblikkeligt.

LÆS  Ti år med konspirationer om flyulykken i Smolensk
LÆS  Rusland giver polakker adgang til Smolensk flyvrag

Også russisk ansvar

En officiel polsk rapport fra juli 2011 placerede et medansvar hos de russiske flykontrollører, men accepterede forklaringen om birketræet. Mange polakker mener dog, at den russiske involvering i ulykken var meget mere aktiv end som så.

Interesse

Glenn Jørgensens store interesse for en ulykke i et land, som han ikke er personligt involveret i, kan undre.
– Min kone har spurgt mig om det samme. Hvis du ser et uheld på motorvejen, hvor der allerede er folk til stede for at hjælpe, vil du sikkert køre videre. Men ser du, at hjælperne kun gør tingene værre ved deres ageren, så stopper du op for at gøre det rigtige, siger han til Ingeniøren.