Danske og polske vognmænd i fælles kamp mod social dumping

    førere_af_lastbiler_i_tyskland_skal_betale_tysk_mindsteløn_martin_bager_polen_polennu

    Danske og polske vognmænd er enige om kampen mod social dumping og piratkørsel, oplyser DTL – Danske Vognmænd efter et møde med kollegerne i Warszawa. Foto: Martin Bager, polennu.dk.


    WARSZAWA: Danske vognmænd får nu opbakning fra polske kolleger i kampen mod social dumping og piratkørsel.


    Formanden for Dansk Transport og Logistik (DTL) Erik Østergaard, der også er formand for den nordiske lobbyorganisation NLA, har været i Polen og fået opbakning fra polakkerne i kampen mod social dumping og ulovlig cabotage – også kaldet piratkørsel, skriver DTL magasinet.

    Fælles erklæring

    NLA og de polske vognmænds organisation, ZMPD, har efter mødet udsendt en fælles erklæring, hvori de opfordrer EU-Kommissionen til at arbejde for klare spilleregler på transport- og arbejdsmarkedet i EU.

    – Polakkerne ønsker heller ikke et marked fyldt med gråzoner og uklare tilstande, siger DTL-formanden Erik Østergaard.

    Fair konkurrence

    – EU udsteder en umådelige mængde af love og regler, der er for komplicerede og giver juridiske smuthuller for dem, der vil udnytte situationen. Vi ønsker fair konkurrence på ens betingelser. Det er også et grundlæggende ønske hos de østeuropæiske vognmænd, ligesom det også er det for de vestlige.

    Stop for wild-west

    – Det er klart, at der på visse punkter er divergerende holdninger mellem øst og vest; men vores møde i Warszawa viste også, at vi på flere punkter er enige. Vi er enige om, at wild-west tilstandene skal bremses, og at de tekniske løsninger skal have større opmærksomhed.

    Krav til EU

    – Danske og polske vognmænd oplever en hverdag, hvor EU-reglerne, som de er i dag, ikke kan håndteres af dem, der ønsker at konkurrere på fair og lige vilkår. Nu må EU arbejde på at gøre erhvervets rammebetingelser mere operationelle og konstruktive, siger DTL formanden Erik Østergaard.