Forsikringsselskabet Codan dropper nu at sende reparationer til den polske bilby Poznan efter massiv kritik. 300 skadede dyre biler skulle som et forsøg laves i Poznan hos det dansk ejede firma Europæisk Autoskadecenter. Tyske VW har en stor fabrik i byen, der ligger i det nordvestlige Polen. Arkivfoto.
KØBENHAVN: Det danske forsikringsselskab Codan, der fornyligt meddelte at de ville sende skadede dyre biler på værksted i Polen, har droppet den ide.
Forsikringsselskabet Codan vil alligevel ikke sende dyre biler på værksted i Polen, selv om de vil dele gevinsten med deres kunder, oplyser selskabet i dag i en pressemeddelelse.
Kundefordele
– Vi startede pilotprojektet, fordi vi gerne ville tilbyde vores kunder nogle fordele – primært en økonomisk besparelse – mod at få repareret deres bil i udlandet. Nu må vi konstatere, at der ikke har været den opbakning fra markedet, som vi havde forventet. Derfor tager vi nu konsekvensen og tilbyder ikke længere kunderne denne mulighed, skriver direktør Niels Mortensen fra Codan.
Kvalitet ikke lavere i Polen
– Kvaliteten bliver ikke dårligere, hvis man får sin bil repareret i Polen. Tværtimod, mener den danske direktør for det danskejede autoværksted i Poznan, Kim Dalgaard-Duus, Europæisk Autoskadecenter – der havde aftalt at skulle lave 300 biler som et forsøg for Codan.
– Det er en helt forfejlet antagelse, at kvaliteten er lavere i Polen, siger den danske direktør i Polen. Han beklager udviklingen og Codans aflysning af samarbejdet, og i en pressemeddelelse skriver Kim Dalgaard-Duus:
– Det er naturligvis meget beklageligt og noget vi er meget skuffede over. Vi har arbejdet på det her projekt i fem år og i et tæt samarbejde med Codans øverste ledelse de sidste halvandet år og som virksomhed er det selvsagt frustrerende at må konstatere vi aldrig rigtig kom i gang med at bevise at modellen kan være den rigtige fremtidsorienteret vej at gå. Codan har truffet en helt overordnet beslutning for at beskytte deres forretning mod yderligere negativ omtale og eneste mulighed for os er at acceptere dette.
– Det giver sig selv at vi som opstartsvirksomhed har brug for at genoverveje vores fremtid og det arbejde går vi nu i gang med. – Vi er fortsat af den overbevisning at der både er behov og berettigelse for vores koncept omkring reparation af større autoskader.
polennu.dk har i dag været i kontakt med direktør Kim Dalgaard-Duus der ikke ønsker at kommenterer sagen yderligere.
LÆS MERE
Eksternt link: Hjemmeside for Europæisk Autoskadecenter
Ingen tvivl om kvalitet
– Med hensyn til bekymringer om kvalitet og sikkerhed, så er det danskejede værksted i Polen certificeret efter Eurogarant-standarden, som er en europæisk standard, og i øvrigt auditeret af FDM. Så vi har kunnet stå på mål for løsningen.
– Men vi må også konstatere, at kunderne ikke har taget imod initiativet som forventet, skriver Codan direktøren i en pressemeddelelse.
Danske arbejdspladser
Der har den sidste uges tid været flere udmeldinger i dagspressen om Codan’s initiativ, og hvilken betydning det ville få for den danske autobranche i form af tabte arbejdspladser. Niels Mortensen præciserer:
– Vi har ikke kunne genkende de tal, der har været fremme i medierne. Initiativet ville have omfattet maksimalt 300 biler årligt. Det svarer til et tab af cirka 4-5 arbejdspladser netto, siger Codan direktøren.
Pilotprojekt
Initiativet blev sat igang efter en markedsundersøgelse, som viste, at de danske forsikringskunder var åbne overfor at sende deres biler på værksted i udlandet.