Polske frugter og grøntsager er blevet populære uden for Polens grænser. Foto: Iben Molgaard Madsen.
WARSZAWA: Polske fødevarer er blevet populære i udlandet. I de seneste fem år er eksporten steget med 50 procent.
Polen sælger nu for 3 milliarder zloty fødevarer til eksport, fremgår det af nye tal fra den polske Handels og Distributions Sammenslutning (POHiD). Det er især polske frugter, kød, vodka, juice og slik, der udgør hovedparten af eksporten.
Flere polakker i udlandet
Tendensen med det øgede salg af polske fødevare, forstærkes af at et stort antal polakker har bosat sig uden for Polen, efter landet blev medlem af EU i 2004.
Tesco-kæden
En tredjedel af eksporten sidste år stod Tesco-kæden for. Tesco har forretninger i Storbritannien, Tjekkiet, Slovakiet og Ungarn.
Finanskrise
Andrzej Falinski, der er administrerende direktør i POHiD, siger til dagbladet Dziennik, at eksporten er steget, fordi tyskere, franskmænd og englændere køber billigere ind på grund af finanskrisen, og at de gerne køber polske produkter af høj kvalitet.