
GDANSK: Arbejdet med dansk-polsk vindmøllepark er sat i gang. Den nye park skal forsynes 2,5 millioner polske husstande med grøn strøm.
Anlægsarbejdet til ny dansk-polsk vindmøllepark – Baltica 2 – er sat i gang. De første fundamenter til møllerne skal nu monteres i den polske del af Østersøen. Var der tale om et ordinært byggeri, vil man kalde det for første spadestik.
2,5 millioner husstande
Med dette projekt bygger danske Ørsted og polske PGE den største havvindmøllepark i Østersøen, der skal forsyne 2,5 millioner polske husstande med strøm. Der skal nedsættes i alt 107 fundamenter til vindmøllerne. Fundamenterne er 100 meter lange med en diameter på over 10 meter. De vejer i gennemsnit 1.500 ton. De fleste elementer udskibes fra Gdansk.
(Fortsættes under)
Dansk-polsk vindmøllepark
Baltica 2 bliver opført, ejet og drevet i et 50/50-partnerskab mellem Ørsted og Polens største energiselskab, PGE Polska Grupa Energetyczna. Havvindmølleparken, der kommer til at ligge cirka 40 km ud for den polske kyst nær byen Ustka. Den dansk-polsk vindmøllepark ventes at være i drift næste år.
Baltica 2 har indgået en 25-årig kontrakt med den polske stat og grøn strøm.
(Fortsættes under)
Gennembrud for polsk energisektor
PGE-direktøren Dariusz Lubera siger i forbindelse med ”det første spadestik”:
– At vi har påbegyndt opførelsen af havvindmølleparken Baltica 2 i Østersøen er et gennembrud, ikke kun for PGE-koncernen, men for hele den polske energisektor. Det sender også et klart signal til markedet om, at PGE går forrest og tager ansvar for landets energiomstilling – vi opfører det største vedvarende energiprojekt i Polen målt på kapacitet i den polske del af Østersøen. Dette projekt vil levere den første strøm om blot et år, siger den polske direktør.

