
WARSZAWA: Polske jagerfly har opfanget et russisk spionfly over Østersøen onsdag aften, oplyser den polske forsvarsminister.
Polens forsvarsminister: Russisk spionfly over Østersøen opdaget af polske enheder og fulgt af polske jagerfly. Det russiske fly havde transponderen slukket. Overflyvningen finder sted samtidig med den store dansk-polske øvelse omkring Bornholm.
(Fortsættes under)
Russisk spionfly over Østersøen
– Polske militærfly har opfanget et russisk spionfly over Østersøen, oplyste forsvarsminister Władysław Kosiniak-Kamysz onsdag aften.
– Vores fly opsnappede et russisk Il-20 rekognosceringsfly over internationalt farvand i Østersøen. Det er endnu en aggressiv handling fra Rusland og en test af Polens luftforsvarssystemer, skrev forsvarsministeren på X-twitter. Han advarer samtidig om, at flyvning uden transponderen tændt udgør en stor risiko for andre fly.
(Fortsættes under)
Ingen flyveplan
Den operative kommando for Polens væbnede styrker oplyser, at det russisk fly fløj i internationalt luftrum uden at have indgivet en flyveplan og med transponderen slukket. Polsk luftrum blev ikke krænket.
– Enhver sådan provokation vil blive mødt med en øjeblikkelig reaktion fra vores piloter, siger minister Kosiniak-Kamysz.

