Krisen får polakkerne til at droppe restauranterne

    McDonald i Gdansk er et af de steder der har mærket finanskrisen, men i modsætning til de fleste andre virksomheder har det betydet fremgang for burgerkæden. Foto: Martin Bager, polennu.dk.


    GDANSK: Den økonomiske krise har fået polakkerne til at droppe restauranterne til fordel for burgerbarer og anden fast-food.


    For bare fem år siden blev det populært blandt polakker at spise på restaurant, men det har finanskrisen sat en brat stopper for.

    Brancheorganisationen oplyser, at polakkerne har fravalgt restauranterne til fordel for burger- og kebabbarer af økonomiske årsager.

    Mindst på restaurant

    Polakkerne spiser i forvejen mindre ude end deres medborgere i andre EU-lande. En franskmand bruger i gennemsnit 900 euro om året på restauranter, en tjekke bruger i gennemsnit 350 euro, mens polakkerne nøjes med at spise 100 euro op om året i gennemsnit.

    IKEA restauranter

    Møbelkæden Ikeas cafeteriaer er blevet populært i polakkernes valg af spisesteder under finanskrisen. Kædens varehuse i Polen melder om en kraftig stigning i antallet af spisende gæster. En gæst siger til dagbladet Metro:

    – Før spiste jeg altid på en Sphinx-restaurant (stor polsk kæde med steak-restauranter, red.), hvor jeg betalte omkring 20 zloty for et måltid. I dag spiser jeg altid i Ikea, hvor et svensk måltid mad kun koster 9 zloty.

    Burgerkoncepter udvider

    Tendensen bekræftes af den fremgang som har ramt McDonald’s, Burger King, KFC og kebabbarer overalt i Polen.

    – I første halvdel af i år er vores overskud mere end fordoblet i forhold til samme periode sidste år, siger Anna Robotycka fra AMRest, der ejer 400 fastfoodbutikker under navnene KFC, Pizza-Hut og Burger King.

    Virksomheden har planlagt at åbne 50 nye spisesteder i Polen i år, da polakkernes lyst til burgere synes at være umættelig.