Myndighederne fjerner russiske tv-kanaler i Polen

russiske tv-kanaler
Den russiske tv-kanal RT (Russia Today) er blandt de Moskva-styrede tv-kanaler som den polske myndighederne har lukket for. Det sker som en reaktion på Ruslands angreb på Ukraine. Arkivfoto.

WARSZAWA: Det polske tv-nævn KRRiT har besluttet af fjerne flere Moskva-styrede russiske tv-kanaler for de polske tv-seere.

LÆS  Russisk hærværk mod polsk konsulat i Hamborg

Det polske tv-nævn har meddelt, at de har fjernet flere russiske tv-kanaler fra den polske sendeflade. Det gælder også Kremls tv-station RT (Russia Today).

– Efter Den Russiske Føderation angreb på Ukraine, og på grund af sikkerheden og forsvaret af Republikken Polen, har det nationale tv-nævn (KRRiT) besluttet at fjerne følgende tv-kanaler i Polen:

RT (Russia Today), RT Documentary, RTR Planeta, Sojuz TV, Rossija 24

Det oplyser nævnets talskvinde Teresa Brykczyńska til wp.pl. Hun fortæller, at det betyder, at kanalerne ikke kan udsendes på kabelnetværk, satellitplatforme eller internetplatforme i Polen.

Allerede torsdag havde Orange Polska meddelt, at man på grund af angrebet på Ukraine slukker for alle russiske tv-kanaler.

Billigere samtaler til Ukraine

Orange Polska, der er Polens største mobiloperatør, har også meddelt at de har sænket prisen på samtaler i Ukraine med 80 procent, for at lette kontakten mellem polakker og ukrainere.

Præsident: Vi har advaret om Putins planer

LINK: Polens tv-nævn

 

LÆS  Polens statsminister afviser dialog med Rusland

LÆS  Putin ville dele halvdelen af Ukraine med Polen