bent_holm_netto
AARHUS: I de kommende tre år planlægger den danske discountkæde Netto at åbne 200 nye butikker i Polen. Den danske discountkæde er snart klar til at gå ind i hovedstaden Warszawa.

Netto er klar til at åbne 50 nye butikker i Polen i 2013. De følgende år stiger tempoet yderligere. Både i 2014 og 2015 er det Nettos plan at indvie 75 af de gule discountforretninger i Polen.

Planen om de i alt 200 nye butikker på tre år blev præsenteret af Nettos direktør for internationale operationer, Bent Holm, da han onsdag holdt oplæg ved seminaret ”Poland Even Closer” hos Nordea i Aarhus.

– Polen er et vækstmarked, hvor middelklassen vokser, og det er godt for os, sagde Bent Holm.

Netto åbnede sin første polske butik i 1995 i Szczecin i den vestlige del af landet. I dag står der Netto på 248 butiksfacader i Polen, og discountkæden har næsten 3.400 medarbejdere.

Klar til Warszawa

Den polske hovedstad er et af de steder, hvor Netto endnu ikke er en del af bybilledet.

– Warszawa kigger vi også på, og vi går nok snart ind og åbner butikker der, fortalte Bent Holm.

Han tilskriver Nettos succes i Polen, at kæden følger sit klare koncept, hvad angår eksempelvis indretning af butikkerne, men med andre varer på hylderne.

– Alle vores produkter er tilegnet det polske marked og kommer fra polske producenter, sagde Bent Holm.

Kapitalstærk ejer

Netto er en del af Dansk Supermarked Gruppen, hvor også Bilka og Føtex hører under. Ud over Danmark og Polen har Netto også butikker i Sverige og Tyskland.

Mærsk ejer Dansk Supermarked og ifølge Bent Holm er det en stor fordel at have en kapitalstærk ejer i ryggen, når store planer om ekspansion, som Nettos i Polen, skal føres ud i livet.

Langt fra størst

Netto er dog langt fra den største discountkæde i Polen, selv når de planlagte 200 nye butikker bliver talt med.

Den portugisisk-ejede kæde Biedronka åbnede 8. oktober sin butik nummer 2.000 i Polen.