Netto åbner jævnligt nye butikker i Polen. To nye er allerede kommet til, siden nummer 200 i Szczecin. Arkivfoto: Paiz – Invest in Poland
SZCZECIN: Den danske discountkæde, Netto, har netop åbnet sin butik nummer 200 i Polen.
Med lagkage, jazz og balloner til børnene markedere den danske discountkæde, Netto, at den havde åbnet butik nummer 200 i Polen.
Væksten stopper ikke her, siger Nettos administrerende direktør, Claus Juel-Jensen, i et interview med den tyske brancheblad Lebensmittel Zeitung.
– Polen er et meget interessant marked, selvom der hersker en utrolig intensiv konkurrence, siger han.
Ekspansion mod syd
Butik nummer 200 ligger i Szczecin i det nordvestlige hjørne af Polen. Siden Netto for 15 år siden gjorde sit indtog på det polske marked har kæden koncentreret indsatsen i nordvest, samt i den centrale del af Polen.
Ifølge Lebensmittel Zeitung vil den kommende ekspansion blandt andet finde sted i den sydlige del af Polen.
Klædt på til vækst
Netto solgte tidligere på året sine butikker i England til Asda Stores Ltd. for næstebn syv milliarder kroner. Kæden er dermed godt rustet til at investere i andre lande.
På det polske marked for discountvarer er Netto den tredje største spiller efter Biedronka, som er ejet af en portugisisk koncern, og tyske Lidl.
Konkurrenter opruster
Den franske Carrefour-kæde, som normalt driver store supermarkeder, vil ikke uden videre overlade markedsandele til discountbutikkerne.
Ifølge thenews.pl har Carrefour planer om årligt at åbne 100 mindre butikker i de dele af de polske byer, hvor discountforretningerne normalt dominerer.