Nye klima-venlige banegårde skal spare penge i Polen

    Nye_klima_venlige_banrgårde_i_Polen

    Den ny banegård i Mlawa bliver et af prøvebyggerierne på de små og klima-venlige banegårde, som kan spare penge på drift og vedligehold. Foto: PKP SA.


    WARSZAWA: Det polske jernbaneselskab PKP SA overvejer at udskifte over halvtreds gamle banegårde med helt nye små og klimavenlige banegårde.


    Polen har i dag 2300 banegårde, hvoraf næsten 600 er i funktion. Til sammen indbragte de fungerende banegårde et tab på 50 millioner zloty sidste år.

    Derfor har PKP SA, der er ansvarlig for de polske banegårde, nu lagt en plan på bordet for fremtiden for de polske banegårde. Det skriver dagbladet Gazeta Wyborcza.

    Nedbringe omkostninger

    Ifølge planen skal omkostningerne nedbringes at at lade nogle af banegårdene overgå til kommuner og regioner, mens andre skal sælges.

    En del af de resterende banegårde skal dog rives ned og erstattes af nye banegårdsbygninger, der bliver billigere i drift, fordi de er mindre og bygget til at spare på energien.

    Klima-venlige

    – Vi ønsker at investere i innovative prototype banegårde. Det vil sige mindre, økologiske bygninger, der bygges op af præfabrikerede dele. Lignende banegårde findes allerede i Frankrig og Schweiz, siger viceformand i PKP SA Piotr Cizkowicz til Gazeta Wyborcza.

    De ny banegårde skal udstyres med solceller, varmepumper og anlæg til at opsamle regnvand, og lyset skal tænde og slukke ved hjælp af sensorer.

    Sparer penge

    Ifølge PKP SAs udregninger er det i mange tilfælde billigere at rive gamle banegårde ned og bygge helt nye, end at renovere de gamle banegårde, der ofte er unødvendigt store og meget dyre i drift.

    Begynder med fire nye

    I første omgang bygges fire nye banegårde efter den ny model i Ciechanow, Mlawa, Nacielesk og Strzelce Krajenskie.

    Hvis byggerierne går godt, kan projektet dog uden videre udvides til at bygge mere end 50 banegårde efter samme mønster.

    Kan stå færdige næste år

    Konceptet for de nye banegårde er klar fra PKP SA, der nu sætter arkitekt-opgaven i udbud. Derefter skal byggeriet i udbud til september, og hvis processen kører planmæssigt, vil de første økologiske prototype-banegårde kunne tages i brug næste sommer i juni eller juli måned.