Lodz_i_fremtiden
LODZ: En ny underjordisk banegård, et gammelt kraftværk, der genopstår som kulturcenter, højhuse i rækkevis er blot nogle af elementerne i revitaliseringen af Lodz centrum. Det er meningen af den ‘nye’ by skal stå klar i 2040.

EC 1 leverede i 70 år strøm og varme til store dele af det centrale Lodz.

Nu ligger det gamle kraftværk øde hen. Maling hænger i flager fra væggene, og rusten breder sig på de maskiner, der er tilbage.

I det centrale kontrolrum ligger en vagtplan tilbage fra 2000 henslængt på en pult, hvor fra de ansatte kunne styre produktionen af el til beboere og virksomheder i Polens næststørste by.

Eksperimenter med energi

Det er længe siden lamperne lyste og viserne slog ud på den vissengrønne kontrolpult, men i løbet af de kommende tre år genopstår den til et nyt, højteknologisk liv.

Pulten bliver kernen i et interaktivt eksperimetarium med energi som emne. Eksperimentariet er kun en lille del af renoveringen af hele EC 1, som igen kun udgør et hjørne af revitaliseringen af hele centrum i Lodz.

Restauranter i turbinehal

Nogle af planerne er indtil videre kun tanker og tegninger, som først bliver til realiteter, hvis private investorer fra Polen eller udlandet kan se ideen i at skyde penge i projekterne.

Andre elementer bliver med sikkerhed til noget inden for en kort tidshorisont.

De første bygningsarbejdere er rykket ind i en del af EC 1. Kraftværket skal i løbet af de kommende tre år omdannes til et center for kultur og naturvidenskab med, hvad der til hører af cafeer, klubber og restauranter.

Kulturby 2016

Når man står i den store tomme betonhal, der engang rummede kraftværkets store turbine, kan det være svært at forestille sig, men de polske projektledere lover, at det i 2013 vil være muligt at drikke cafe latte på en af de nye cafeer inde i hallen.

Forvandlingen af EC 1 til et kulturcenter er et vigtigt led i Lodz kamp for at blive europæisk kulturby i 2016.

37 minutter til Warszawa

EC 1 ligger tæt på byens centrale jernbanestation Lodz Fabryczna. Stationen står også over for store forandringer. Det samme gælder området omkring og ikke mindst under den slidte stationsbygning.

Den nye banegård i Lodz kommer til at ligge 16 meter under jorden. Fra den skal højhastighedstog forbinde byen Warszawa. Fra centrum til centrum bliver rejsen på 37 minutter.

Den korte rejsetid til Polens hovedstad vil efter prognosen være med til at øge antallet af passagerer, der dagligt bruger stationen fra de nuværende 11.000 til 230.000.

Hurtigtog mod vest

Stationen bliver et trafikalt knudepunkt. Otte meter under jorden bliver en ny busterminal bygget. Andre element er et stort underjordisk parkeringsanlæg og et kommercielt center med butikker og kontorer.

På længere sigt er planen at forlænge højsatighedbanen mod vest til Poznan og Berlin, samt Wroclaw.

Til december forventer de polske statsbaner (PKP) og bystyret i Lodz at indgå kontrakt med en hovedentreprenør, som skal stå for at gennemføre projektet. Efter planen skal det være færdigt i 2015.

Læs mere om projektet EC 1 på projektets hjemmeside, som foreløbig kun findes i en polsk version