
WROCLAW: Par af samme køn har fået ægteskab i Polen. Det sker selv om det endnu ikke er muligt efter polsk lov.
I den LGBT-venlige polske hovedstad og i Wroclaw har par af samme køn fået polsk ægteskab. Det er sket selv om den polske lovgivning ikke giver muligheden, og et forslag fra regeringen er blevet blokeret af præsidenten.
(Fortsættes under)
Ægteskab i Polen – par af samme køn
Det første par er mænd, der blev gift i Berlin i 2018. Deres ægteskab blev indført i Polens folkeregister torsdag efter en afgørelse fra marts af Polens højesteret i forvaltningsret (NSA).
Den nationale domstolsafgørelse byggede på en dom fra november 2025 fra EU’s højesteret, som fastslog, at EU-medlemsstater skal anerkende ægteskaber af samme køn, der er lovligt indgået i andre EU-lande.
Sagen fra Warszawa betød, at folkeregisteret i Wrocław fredag officielt udstedte en vielsesattest for et andet par af samme køn, der også var blevet lovlig gift i et EU-land.
(Fortsættes under)
Wroclaw borgmester om ægteskab i Polen
– Vi skylder at gøre det, først og fremmest til de modige par, der indledte retssagerne, deres advokater og de organisationer og enkeltpersoner, der har været involveret i at kæmpe for LGBT+-rettigheder og menneskerettigheder i mange år.
– Kærlighed er kærlighed! Og desuden handler det om værdighed, sikkerhed og menneskerettigheder,” tilføjede hun, siger Wroclaws borgmester Alina Szeptycka.

