public service
Polsk TVP bruger nyhedsudsendelser til propaganda for regeringspartiet. Tilliden til TVP blandt polakker er på det laveste af alle målingerne der er gennemført. Arkivfoto.

WARSZAWA: Tilliden til polsk public service tv er på det laveste niveau nogensinde, viser ny undersøgelse blandt polakker.

LÆS  Donald Tusk: Værdier står ikke til forhandling

I Danmark er tilliden til public service tv fra det nationale DR TV højt blandt danskerne. Sådan var det også i Polen engang med polske TVP, men ikke længere, viser en ny undersøgelse. Det er en udvikling der har taget fart, siden Jaroslaw Kaczynski kom til magten i 2015. TVP er fra mange sider – og med rette – blevet kritiseret for at være talerør for Kaczynski-styret.

Lav tillid til public service

For første gang nogensinde er der nemlig flere polakker der er negativt indstillet overfor det nationale TVP, end der er positive. Det er det statsanerkendte analyseinstituttet CBOS, der har foretaget målingen som de har gjort i årtier.

44 procent er utilfredse

Siden 2015 er andelen af polakker der er utilfredse med TVP steget fra 10 procent til nu 44 procent.

40 procent er tilfredse

I samme periode er andelen af polakker der er tilfredse med TVP faldet støt. Fra over 80 procent for seks år siden til nu bare 40 procent.

public service
Udviklingen i tilliden til TVP gennem en årrække. Grafik: Onet.

Også tilliden til den kontroversielle ekstreme mediegigant Radio Maria er faldet dramatisk i perioden. Radio Maria har modtaget millioner af zloty fra den polske regering siden 2015.

Skal være neutral

Selv om public service medierne i Polen er lovmæssigt forpligtet til at optræde neutralt, så bryder Kaczynski-regering den regel i hidtil uset grad. Det er allerede kritiseret af en lang række internationale organisationer.

LÆS  Statsejet oliekoncern vil overtage frie polske medier

LINK: Journalister uden Grænser om Polen (engelsk)

Forud for sidste års præsidentvalg beskyldte TVP regelmæssigt oppositionens kandidat – Rafał Trzaskowski – for at arbejde for en ”magtfuld udenlandsk lobby”. På en måde som eller bedst er kendt i Nordkoreansk tv. Lederen af TVP deltog da også i præsident Andrzej Dudas valgkampstab, og stationen modtog ekstraordinært 1,9 milliarder zloty i driftstilskud.

LÆS  Polsk TVP fjerner logo for populær indsamling

Partisk og fremmedfjendsk

OSCE-valgobservatørerne skrev da også om TVP’s dækning, at de var ”partiske, fremmedfjendske og antisemitiske, og at det har undermineret vælgernes evne til at træffe et kvalificeret valg. Polen er også faldet dramatisk på det internationale pressefrihedsindeks siden 2015.

Kaczynski-regeringen forsvarede sig med, at ændringerne i public service medierne er nødvendige for at genoprette balance i det polske medielandskab, som tidligere var domineret af medier der støttede oppositionen, og mange af dem med udenlandsk ejerskab.

Flere nyheder fra og om Polen på dansk? – du kan hjælpe os på vej. Vi har ikke bygget en stor, stærk og lang betalingsmur omkring polennu.dk. Det er et valg vi har truffet, fordi vi så gerne vil levere uafhængige nyheder om Polen, til så mange danskere som muligt. Hvis du vil støtte os i det arbejde, vil vi være dig meget taknemlig. Du kan blandt andet gøre det ved at donere os et beløb. Tryk på det beløb du vil støtte os med. Ethvert beløb er en stor hjælp. Vælg mellem DKK 200,00 – DKK 500,00 – DKK 1.000,00 – Når du har trykket på beløbet, bliver du viderestillet til vores betalingssystem, hvor du kan betale med VISA, MASTER, Mobilepay og andre anerkendte og sikre betalingsformer.

LÆS  ANALYSE: EU-lande vil have demokrati for pengene