Polen er Europas tredjestørste producent af busser

Polen_er_Europas_tredjestørste_producent_af_busser

Busselskabet Aarhus Sporveje har været en god kunde hos Solaris ved Poznan. Næsten 100 af fabrikkens busser kører i Aarhus. Foto: Bjarne Jensen, polennu.dk

LÆS  EU taber sag mod Polen ved EU-domstolen

WARSZAWA: I 2010 fremstillede polske fabrikker 4.168 busser. På 10 år er produktionen firedoblet.

LÆS  Flere polske LOT-fly mellem Danmark og Polen

Polen fastholdt i 2010 sin position som Europas tredjestørste producent af busser på trods af en nedgang i forhold til 2009.

Set over en længere årrække har der været tale om en markant fremgang, oplyser avisen Dziennik Gazeta Prawna.

LÆS  Stigende overskud på handel med udlandet

På ti år har Polen firdoblet sin busproduktion.

Store investeringer

– I 2000 lå vi på 11. pladsen i Europa, nu er vi på tredjepladsen. Det skyldes primært investeringer, som brancens giganter, Volvo, Scania og MAN, har foretaget, siger Alexander Kierecki. Han er leder af konsulentfirmaet JKM, der overvåger transportbranchen.

Han tilføjer, at de polske virksomheder Solaris, Solbus og Autoscan også har bidraget væsentligt til væksten.

LÆS  Polske vognmænd ophæver blokade midlertidigt

80 procent eksport

Otte ud af ti polske busser bliver eksportereret. Tyskland er den største aftager, men også Sverige, Norge og Frankrig køber mange busser i Polen.

LÆS  Danske Netcompany i nyt hovedkvarter i Warszawa

Antallet af producerede busser virker forsvindende lille i forhold til de omkring 800.000 personbiler, som hver år ruller ud fra polske fabrikker.

Mange timer og høj pris

Dziennik Gazeta Prawna påpeger, at det tager et par timer at fremstille en Fiat Panda til 30.000 zloty.

Til visse typer busser bliver der brugt 1.000 arbejdstimer. Til gengæld koster de to millioner zloty.