img_4298
KØBENHAVN: Polen kan blive lige så vigtigt et eksportmarked som Tyskland, Norge og Sverige er i dag, siger Thomas Rizk, chef for handelsafdelingen på Danmarks ambassade i Warszawa.

– Polen er et vigtigt eksportmarked for danske virksomheder. Vi har oplevet en dansk vækst i eksporten til Polen på 8 procent i 2014, og 10 procent i 2015, og selv med en forventet mindre vækst i 2016 tyder udviklingen på at væksten vil fortsætte i 2017.

Konference om eksport til Polen

En mini-konference i Udenrigsministeriet skal gøre flere danske virksomheder interesserede i nabomarkedet mod sydøst, siger Thomas Rizk chef for handelsafdelingen på Danmarks ambassade i Warszawa:

– Der er mange gode grunde til at tro på, at en fortsat vækst på få år kan gøre det polske marked lige så vigtigt for den danske eksport som markederne i Tyskland, Norge og Sverige er det for Danmark i dag, siger Thomas Rizk til polennu.dk.

LÆS MERE
Udenrigsministeriet: Eksportkonference Polen og Ukraine

Niende største marked

– Polen har haft en enorm vækst siden landet blev frit for 27 år siden, og er i dag det 9. største marked for danske virksomheder.

– I mange år har Polen været karakteriseret som et produktionsland, men i dag er Polen mere et interessant marked for danske løsninger. De polske forbrugere, myndigheder og virksomheder er i stigende grad på udkig efter danske innovative løsninger og dansk kvalitet, ligesom mange polakker er blevet inspireret af den danske livsstil, siger Thomas Rizk.

– Det bliver nemmere og nemmere at rejse mellem Polen og Danmark, og i marts bliver også Vestdanmark forbundet med den polske hovedstad, når en ny flyrute mellem Warszawa og Billund/Legoland åbner, siger Thomas Rizk, chef for handelsafdelingen på Danmarks ambassade i Warszawa.

Danske erfaringer

Til inspiration for de danske virksomhedsledere kommer blandt andet direktøren for det højaktuelle KMD Data i Polen til konferencen, og fortæller om virksomhedens første to år i Polen, ligesom Danfoss polske direktør vil fortælle om den danske virksomheds rejse fra da Muren faldt og frem til i dag.

SE PROGRAM
Udenrigsministeriet: Eksportkonference Polen og Ukraine

Polsk region med

På seminaret vil der også være en repræsentant for en af Polens 16 regioners erhvervsfremme organisationer, der kan give assistance om etableringsforhold og støttemuligheder. Det er region Vestpommern, hvor Szczecin er hovedby, der er repræsenteret i København. Regionen er den i Polen med fleste danske investeringer, og det var blandt andet her at danske Netto begyndte sine polske aktiviteter. Siden er det gået meget stærkt, og flere år i træk har Netto kæden var årets detailkæde i Polen.

Interesserede kan høre mere om danske erfaringer og om mulighederne for at etablere sig i Polen og Ukraine på seminaret i Udenrigsministeriet.

TILMELDING
Udenrigsministeriet: Seminar 8. februar.