Polens små lokale bryggerier har stor fremgang

    Hotel_Gdansk_bryggeri_Polen_polennu

    Der er til flere sanser for gæsterne i restauranten på Hotel Gdansk, som har sit eget bryggeri der to år i træk er blevet kåret som Polens bedste mikro-bryggeri. Arkivfoto.


    WARSZAWA: Sidste år steg salget af øl fra de små mikro-bryggerier med over ti procent, men i år er fremgangen mere markant.


    Selv om det polske marked for øl generelt er faldende, så gælder det ikke salget fra de små mikrobryggerier i Polen, skriver det polske nyhedsbureau PAP.

    Overraskende fremgang

    I 2011 havde bryggerierne en fremgang på ti procent, men i årets første halve år er fremgangen på otte procent. 2012 tegner til at blive et nyt succes år for de små bryggerier.

    – Bryggerierne er selv blevet overrasket over væksten, siger Marek Skretny fra Amber Bryggeri, i et interview til polsk radio.

    Offensiv fra bryggerier

    Fremgangen for de små øl-mærker har fået flere af de store aktører på det polske ølmarked, til at skærpe konkurrencen med bedre priser og vilkår til restauranterne. De etablerede mærker oplever stor tilbagegang, dels på grund af faldende salg af øl i Polen, og grundet konkurrencen fra de små bryggerier.

    Bedst i Gdansk

    To år i træk har Hotel Gdansk, i kystbyen Gdansk, fået en pris for at producere Polens bedste mikro-øl. Hotellet har sit eget bryggeri i restauranten, og tilbyder sin gæster fire slags velsmagende øl.