Hotel_Gdansk_bryggeri_Polen_polennu
WARSZAWA: Sidste år steg salget af øl fra de små mikro-bryggerier med over ti procent, men i år er fremgangen mere markant.

Selv om det polske marked for øl generelt er faldende, så gælder det ikke salget fra de små mikrobryggerier i Polen, skriver det polske nyhedsbureau PAP.

Overraskende fremgang

I 2011 havde bryggerierne en fremgang på ti procent, men i årets første halve år er fremgangen på otte procent. 2012 tegner til at blive et nyt succes år for de små bryggerier.

– Bryggerierne er selv blevet overrasket over væksten, siger Marek Skretny fra Amber Bryggeri, i et interview til polsk radio.

Offensiv fra bryggerier

Fremgangen for de små øl-mærker har fået flere af de store aktører på det polske ølmarked, til at skærpe konkurrencen med bedre priser og vilkår til restauranterne. De etablerede mærker oplever stor tilbagegang, dels på grund af faldende salg af øl i Polen, og grundet konkurrencen fra de små bryggerier.

Bedst i Gdansk

To år i træk har Hotel Gdansk, i kystbyen Gdansk, fået en pris for at producere Polens bedste mikro-øl. Hotellet har sit eget bryggeri i restauranten, og tilbyder sin gæster fire slags velsmagende øl.