Polens største containerhavn vil tredoble kapaciteten

    Eugen_Maersk_i_DCT

    Maersk Lines store containerskibe anløber DCT flere gange om ugen. Eugen Maersk på billedet er chartret ind og er derfor ikke malet i rederiets sædvanlige farver. Foto: Bjarne Jensen, polennu.dk


    GDANSK: Polens største containerterminal, DCT Gdansk, planlægger yderligere ekspansion inden for de kommende tre til fire år.


    Porten til Polen skal være større. Containerterminalen DCT i Gdansk har i dag en kapacitet på 1,25 millioner enheder – såkaldte TEU, der svarer til en 20 fods container.

    – DCT vil udnytte sig gunstige placering og planlægger yderligere investeringer, der vil resultere i, at kapacieten vil vokse til fire millioner TEU, siger DTC’s Business Development Director, Dominik Landa, i et interview med polennu.dk.

    Han oplyser, at første fase af udvidelsen efter planen vil være færdig i 2016.

    – Men det afhænger selvfølgelig af markedsudviklingen, understreger han.

    Anlagt på nudiststrand

    Mange rystede på hovedet, da anlægget af DCT begyndte i 2005 på en tidligere nudiststrand i udkanten af Gdansk. Kritikerne forestillede sig ikke, at den nye containerterminal ville komme til at spille nogle særlig rolle.

    – DCT’s hurtige succes og udvikling blev hilst velkommen af de lokale myndigheder, og efterhånden opnåede DCT også de tidligere kritikeres anerkendelse, siger Dominik Landa.

    Et opland på 100 mio. mennesker

    DCT åbnede i 2007 og i dag er den en af de vigtigste adgangsveje for fragt til Polen og andre lande i Central- og Østeuropa.

    – Vi betjener et opland på næsten 40 millioner mennesker i Polen og 100 millioner mennesker i alt. Den fragt, der bliver losset på DCT bliver sendt videre til destinationer i Polen, men også i de vestlige dele af Ukraine, Hviderusland og Rusland helt over til Moskva, siger Dominik Landa.

    Maersk er storkunde

    DCT’s udvikling er tæt forbundet med verdens største containerrederi, danske Maersk Line, som i 2008 valgte at benytte sig af terminalen i Gdansk.

    Med DCT som udgangspunkt sejler Maersk i rutefart til Fjernøsten. Desuden er DCT knudepunktet for de mindre feederskibe, som fordeler containere til Østersøhavne, som Helsinki, Riga, Talinn, Kleipeda, Kaliningrad og Skt. Peterborg.

    Fragten gik gennem Tyskland

    Mange af de containere, som i dag bliver landet i Gdansk, ville tidligere have taget turen til Polen over land gennem Tyskland.

    – Før kom fragten via Hamburg, Bremerhaven eller Rotterdam, men det ændrede sig, da DCT åbnede. Vi er tættere på slutbrugere i Central- og Østeuropa og Rusland, så det er godt, både for miljøet og for stykprisen. Søtrantransport er klart det billigste led i transportkæden, siger Dominik Landa.