samsøfærge
TRANEBJERG: Remontowa-værftet i Gdansk i Polen skal bygge den nye færge, som fra 1. oktober 2014 skal sejle mellem Samsø og Jylland.

Samsø Kommune har skrevet kontrakt med Remontowa-værftet i Gdansk om byggeriet af en ny færge til ruten mellem Samsø og Jylland.

Færgen kommer til at koste næsten 200 millioner kroner, men Samsø Kommune forventer, at den kan holde i mindst 25 år, og at det i det lange perspektivt er forsvarligt for den lille ø-kommune at foretage den store investering.

Det fremgår af kommunens hjemmeside.

Første indenrigs LNG-færge

Færgen bliver bygget til 160 biler og 600 passagerer og med dualfuel motorer, der kan sejle både på marinediesel og miljørigtig, flydende gas – LNG.

Det bliver den første indenrigsfærge i Danmark, der kan sejle på LNG. Dermed lever færgen både op til Samsøs grønne profil og forventes, at blive væsentlig billigere i brændstof end den nuværende færge. Samsø har status af vedvarende energi-ø.

Økonomi og erfaring

Samsø Kommune valgte Remontowa-værftet blandt tilbud på færgebyggeriet.Det polske tilbud var det økonomisk mest fordelagtige. Desuden lagde kommunen vægt på, at Remontowa er et velanset skibsværft, der i forvejen har bygget 10 LNG færger.

Da Samsø Kommune udbød sejladsen mellem Jylland og øen kom der kun ét tilbud. Det var over den seks år lange kontraktperiode 60 millioner kroner dyrere, end kommunens eget kontrolbud. Derfor valgte Samsø Kommune selv at danne et rederi og overtage sejladsen.