Sænketunnelen under Femern Bælt bliver 18 kilometer lang. Grafik: Femern A/S
GDYNIA: Værftet i Gdynia står i spidsen for konsortium, der vil bygge elementerne til tunnellen mellem Danmark og Tyskland.
Elementerne til tunnelen under Femern Bælt kan blive bygget i Polen.
Femern A/S har allerede udpeget Polen som et muligt hjemsted for byggeriet. Nu har direktøren for værftet i Gdynia sat sig i spidsen for at samle en gruppe af virksomheder, som kan udføre opgaven.
Det skriver erhvervsavisen Puls Biznesu.
89 betonelementer
Sænketunnelen kommer til at bestå af i alt 89 betonelementer.
Efter planen skal den stå færdig i 2020.
Ifølge Femern A/S vil tunnelen løbe op i en pris på 38 milliarder kroner.
Polske løn og priser
Det beløb betyder, at arbejdet højst sandsynligt bliver udført i Polen, mener det socialdemokratiske medlem af den tyske Forbundsdag, Bettina Hagedorn.
Hun udsendte forleden en pressemeddelelse, hvor hun på baggrund af tal fra betonindustrien slog fast, at til den pris bliver tunnelelementerne ikke bygget i hverken Tyskland eller Danmark.
– Grundlaget for den danske beregning er polske lønninger og priser, mener den tyske parlamentariker.