Polske kvinder bruger en milliard på kosmetik

    Polske_kvinder_bruger_en_masse_penge_på_skønhedsprodukter

    Polske kvinder forkæler sig med små skønhedsprodukter. Foto: Maja Giannoccaro, polennu.dk.


    WARSZAWA: Polske kvinder brugere flere og flere penge på kosmetik, viser ny opgørelse.


    Prisbillig kosmetik som f.eks. læbestift, neglelak og øjenskygge, er det hurtigst sælgende kosmetik i Polen. På et år er det samlede salg af kosmetik, trods krise, steget med ni procent.

    Næsten en milliard

    Ifølge analysefirmaet Nielsen, var der ved udgangen af ​​oktober, og et år tilbage, solgt kosmetik for 990 millioner zloty.

    Læbestift effekt

    Ifølge Jozef Szmich, der er direktør for Delia Cosmetics, siger, at den såkaldte “læbestift effekt” er slået igennem. På grund af krisen har de polske kvinder ikke haft råd til dyre parfumer, og det har gjort de små og prisbillige kosmetik-produkter attraktive, og den effekt har samlet set betydet et større salg i branchen.

    I Polen findes der mange butikker og shop-i-shop butikker, der sælger meget prisbillig kosmetik af høj kvalitet.