Portugisisk discountkæde vil vokse kraftigt i Polen

    portugisisk_discountkæde_satser_stort_i_Polen

    Biedronka betyder mariehøne, som også ses på kædens logo. Foto: jeronimomartins.pt


    LISSABON: Den portugisiske koncern Jeronimo Martins vil på fem år næsten fordoble antallet af butikker i discountkæden Biedronka.


    Den portugisiske koncern Jeronimo Martins har store planer for sin polske discountkæde, Biedronka.

    I 2010 fandtes 1.649 Biedronka butikker i Polen. Frem til 2015 skal antallet vokse til 3.000, oplyste Jeronimo Martins ved en præsentation i den portugisiske hovedstad Lissabon.

    I alle regioner

    Biedronka butikkerne er i dag fordelt på ni af Polens regioner. I 2015 vil Jeronimo Martins være til stede i alle 16 regioner.

    Portugiserne mener, der er et stort potentiale for discountbutikker i Polen, hvor traditionelle butikker stadig står for halvdelen af detailhandlen.

    Få supermarkeder

    I Tyskland er forholdet mellem arealet i supermarkeder og discountbutikker og antallet af indbyggere 285 kvadratmeter butik per 1.000 indbyggere.

    I Portugal er det 133, men det i Polen kun er 97 kvadratmeter per 1.000 indbyggere.

    Konkurrerer med Netto

    Den danske kæde Netto er en af Biedronkas konkurrenter i Polen

    Den portugisisk-ejede kæde er dog klart størst. Netto har 230 butikker i Polen.