Russisk rapport: Pilotfejl var skyld i Smolensk katastrofen

Smolensk_10_apr_2010_Rusland_Polen_præsident_1

De russiske efterforskere af flyulykken ved Smolensk den 10. april 2010, giver nu entydigt ansvaret for ulykken til piloterne. Arkivfoto.


OPDATERET: Det var pilotens fejl, at præsident Lech Kaczynskis fly med 96 ombord styrtede til jorden i Smolensk den 10. april sidste år, siger de russiske efterforskere i dag. Læs hele rapporten på engelsk her.


Tatyana Anodina, der er leder af det russiske efterforskningshold i forbindelse med Smolensk flykatastrofen (Interstate Aviation Udvalg – MAK) giver piloten ansvaret for ulykken den 10. april.

Anodina fremlagde konklusionerne af den russiske rapport på et pressemøde i Moskva i formiddags.

210 sider rapport

De vigtigste konklusioner i den 210 siders lange rapport:

• Besætningen undlod at træffe beslutningen om at lande i en anden lufthavn, som foreslået af flyvekontrollen, og trods information af de ugunstige vejrforhold.

• Farligt skift til lave højde trods dårlig sigtbarhed [tæt tåge] og på trods af advarsler fra flyvelederne i kontroltårnet.

• Fejlreaktion fra piloten trods advarsler fra det automatiske alarmsystem (Terrain Awareness og Warning System).

• Besætningen trodsede flere gange oplysninger om, at vejrforholdene ikke opfyldte minimumskravene til at gennemføre en landing.

• Besætningen undlod at træffe beslutning om at flyve til en anden lufthavn.

• Besætningen forsøgte at lande trods, det faktum, at minimumskravene til en landing ikke var opfyldt, hvor besætninger har ansvaret for konsekvenserne.

• At brugen af autopilot under landingen ikke er tilladt under de konkrete forhold.

• Flyet dykkede dobbelt så hurtigt, som det er anbefalet.

• Tilstedeværelsen af chefen for det polske luftvåben i cockpittet under landingen, og reaktionen fra den vigtigste passager, Lech Kaczynski, betød at der blev lagt pres på besætningen for at lande trods det dårlige vejr.

• Samarbejdet besætningsmedlemmerne i mellem var ikke tilfredsstillende.

• Mangler ved lufthavnens indretning og udstyr var ikke årsag til katastrofen.

LÆS RAPPORT
Læs hele rapporten her: Rapport om flystyrt (engelsk)