Smolensk rapport retter skarp kritik af VIP-flyvninger

tupolev-tu-154-crash-in-smolensk_1

Vraget af præsidentens fly, da det var styrtet ned i Smolensk den 10. april 2010 i tæt tåge. Den polske præsident, hans hustru og 94 andre omkom ved ulykken. Arkivfoto.


WARSZAWA: Den officielle polske undersøgelseskommission, der er nedsat til at afdække omstændighederne ved flyulykken den 10. april 2010, kommer med ny kritik af det officielle Polen.


En ny officiel rapport fra den polske undersøgelseskommission til Smolensk-katastrofen, kommer med en sønderlemmende kritik af den polske stats håndtering af VIP-flyvninger i perioden fra 2005 – 2010, skriver det polske nyhedsbureau PAP.

Aldrig være lettet

I rapporten hedder det bl.a., at præsidentens flyvning til Smolensk 10. april, aldrig skulle have været gennemført. Dels på grund af vejret, som i sig selv var nok til en aflysning, men alene den omstændighed, at Smolensk lufthavnen ikke havde de fornødne sikkerhedsinstallationer, der er krævet i forbindelse med VIP-flyvninger.

Uorden i PiS-perioden

”Mellem 2005 og 2010 blev flyvninger af polske og andre VIP-personer i Polen, tilrettelagt på en sådan måde, at de ikke gav et passende niveau af sikkerhed”.

Alle har skylden

Ifølge NIK-rapporten begik både statsministeren, præsidenten, Udenrigsministeriet, flyvevåbnets ledelse og regeringens sikkerhedsbureau og BOR i hele perioden. Fejl som blev fatale, da præsidentens fly styrtede ned ved Smolensk den 10. april 2010, hvor 96 polakker omkom.

Ikke godkendt

Med hensyn til Smolensk katastrofen, NIK fremhæver i rapporten, at ”i henhold til det polske retssystem”, så havde præsidentens TU-154 “ikke lov til at gennemføre en flyvning med en landing i Smolensk for formål”. Den russiske militære lufthavn i Smolensk er ikke på listen over lufthavne der er godkendt til landinger med nationale VIP’s.

Ny organisation

NIK anbefaler, at der laves en ny organisation, hvor ”det fulde ansvar for flyvningerne placeres på et sted, så tragedien den 10. april 2010 ikke gentages.

Smolensk-lykken har allerede været årsag til en række fyringer, indenfor det polske luftvåben.