Syngende_statsminister_sætter_fokus_på_EU_jubilæum_i_Polen
WARSZAWA: Polen fejrer 10 års jubilæum i EU i næste uge. Et reklamespot blev i denne uge præsenteret af en syngende statsminister.

Det lykkedes den polske statsminister Donald Tusk at skabe opmærksomhed om regeringens kampagne for Polens 10-årsjubilæum i EU, der fejres i næste uge den 1. maj.

Syngende statsminister

Rygterne var mange i polsk presse, da et youtube-klip mandag blev lagt ud fra Polens statsministerium, hvor Polens statsminister Donald Tusk sad ved sit skrivebord og sang Hey Jude af The Beatles.

Der fulgte ingen forklaring med klippet på youtube, men der blev lovet en forklaring på regeringens pressemøde dagen efter.

SE FILM
Eksternt links: Youtube


Reklamespot for 10 års-jubilæum

På pressemødet tirsdag præsenterede statsminister Donald Tusk det officielle reklamespot for Polens 10-års jubilæum i EU, der akkompagneres af Hey Jude og blandt andet viser billeder af Paul McCartney.

Reklame-spottet med titlen 10 lysår – 10 år i EU skal sætte fokus på den udvikling, der er sket i Polen siden landets indtræden i EU og viser klip helt tilbage fra 1991.

SE FILM
Eksternt link: Youtube


10 svære og gode år

– Det har været 10 svære år, men i dag kan vi sige, at det også har været 10 gode år, sagde Donald Tusk på pressekonferencen.

– Om få årtier vil datoen 1. maj 2004 blive anset for at være en af de bedste og vigtigste dage i hele landets historie, sagde Tusk.

Har vundet respekt i EU

Polens vicestatsminister Elzbieta Bienkowska sagde på pressekonferencen, at Polen i de fleste europæiske hovedstæder anses for at være det land, der har fået mest ud af medlemskabet af EU.

– Vi har gennem de seneste ti år vist, at vi er en hårdtarbejdende, pålidelig og ærlig nation, sagde hun.

Kritik af timing op til EU valg

Reklamespottet er blevet mødt af kritik fra oppositionspartiet PiS, der har meldt det til den nationale valgkomite PKW for overtrædelse af reglerne under en valgkamp.

Ifølge PiS skal reklamespottet ses som et led i regeringspartiet POs valgkamp op til valget til Europa-Parlamentet den 25. maj. Hvis valgkommissionen er enig med PiS burde reklamespottet være betalt af POs valgkampagne og ikke af staten med 85 procent tilskud fra EU, som det nu er tilfældet.

Dagen efter præsentationen kunne det polske dagblad Rzeczpospolita offentliggøre, at reklamespottet har kostet 7 millioner zloty.

Tusk tilfreds med fokus

Statsminister Donald Tusk har forsvaret reklamespottet og sin egen rolle i promoveringen af det. Ifølge Tusk har den polske stat har hvert eneste år promoveret Polens medlemskab af EU gennem lignende kampagner, og landet har ifølge EU’s regler pligt til hvert år at lave informationskampagner om udbyttet af EU-midlerne.

– Jeg er nødt til at sige, at forskellige aktører, ministerier og embedsmænd gennem ti år har brugt lige så mange penge, men ikke en haltende hund har lagt mærke til, at der eksisterede nogen kampagne. Men det er lykkedes os i år, sagde statsministeren.