To polske reklamer blev prisbelønnede i Cannes

    Polsk_reklame_vinder_pris_i_Cannes_2

    Kampagnen for det polske sprog kostede 10.000 zloty og blev vurderet til at nå ud til mere end 23 millioner polakker på grund af den store opbakning fra polske medier. Foto: Youtube.


    CANNES: Polske reklamer løb med både sølv og bronze ved reklame festivalen i Cannes foran blandt andet Spies danske reklame Do it for Denmark.


    Hele to polske reklamer fik en pris ved den internationale festival for reklamer, der startede i Cannes søndag.

    De polske prisvindere konkurrerede i kategorien public relations, hvor de var oppe imod reklamekampagner fra hele verden, herunder den danske kampage fra Spies Do it for Denmark.

    Polsk sprog

    En reklamekampagne for det polske sprog vandt sølv-løven ved festivalen i Cannes. Kampagnen bestod i at fjerne de polske specialtegn en hel dag og var udarbejdet af bureauet Ogilvy og Mather.

    – Kampagnens styrke var dens simple ide og det engagement, der blev vist fra alle sider. Alle blev imponerede over, at medierne lagde så meget hjerte i kampagnen, at de anså begivenheden for vigtig og engagerede sig. Det vil være svært at gentage sådan noget, sagde et af jury-medlemmerne Julia Kozak til Wyborcza.pl.

    SE FILM
    Eksternt link: Kampagne for polsk sprog (polsk)


    Gode manerer

    Bronze-løven i samme kategori gik til polsk Røde Kors for en kampagne, hvor restaurant-gæster på dækkeservietten kunne læse, at de kunne vælge at forhøje regningen med fem zloty til Røde Kors, hvis de valgte at lægge kniv og gaffel i et kors på tallerkenen.

    Kampagnen med titlen Gode manerer var udarbejdet af bureauet Cheil Polska.

    SE FILM
    Eksternt link: Meget gode manerer (engelsk)


    Hovedpræmie til fast food kæde

    Hovedpræmien i kategorien gik til faast food kæden med mexikansk mad Chipotle med en tre minutter lang film på youtube og dertil spil til smartphones og tablets.