Holland er godt brand for Polen

    Agnieszka_Holland_i_København_Polen_In_Darkness_Martin_Bager_polennu

    Den polske filminstruktør Agnieszka Holland har fået en pris for at være globalt brand for Polen. Foto: Martin Bager, polennu.dk.


    WARSZAWA: Den polske filminstruktør Agnieszka Holland har fået prisen Superbrands Award for at være globalt brand for Polen.


    Filminstruktør Agnieszka Holland har modtaget en pris for sin branding af Polen internationalt af culture.pl.

    Direktøren for Adam Mickiewicz Institut, Pawel Potoroczyn, sagde ved overrækkelsen, at Holland er et af de mest kendte polske navne internationalt.

    Tre Oscar nomineringer

    – Hun har tre Oscar-nomineringer og over et dusin priser fra de store internationale festivaler, men hvad der også er meget vigtigt er, at hun er protektor for unge filmskabere og er en social institution, sagde Potoroczyn.

    – Hun præsenterer Polen som et land med en åben, kritisk og god debat – og som et land der stærkt værdsætter andres frihed, sagde kulturdirektøren.

    Uddannet i Prag

    Agnieszka Holland er uddannet på Filmakademiet i Prag og begyndte sin karriere i Polen i 1972 som assistent for Krzysztof Zanussi.

    Seks priser

    Hollands seneste arbejde, Burning Bush (2013) handler om den tjekkiske student, der satte ild til sig selv i protest mod Sovjetunionens invasion af Tjekkoslovakiet i 1968. Filmen vandt seks priser ved de tjekkiske filmanmelderes pris i januar.

    Ny kulturpris

    Culture.pl Superbrand prisen blev uddelt første gang i 2012, og er gået til direktører Krzysztof Warlikowski og Grzegorz Jarzyna (2012) og jazz trompetisten Tomasz Stanko (2013).