VIP fly for milliarder samler støv i Polen

vip_fly_polen

Det super luksuriøse VIP-fly fra Boeing ankom til Warszawa i 2017 og blev straks døbt Jozef Pilsudski. Siden har det ikke været i luften. Det polske forsvar har nemlig ingen piloter der kan flyve den moderne VIP-fly type. Polen har i alt tre af de nye milliard-fly, der tidligst kommer i luften i efteråret 2020. Arkivfoto.


WARSZAWA: Polens regering har bestilt og fået leveret super avancerede VIP-fly for milliarder. Det første fly blev leveret i Warszawa for to år siden, men har ikke været på vingerne siden. De kommer tidligste ud at flyve til næste efterår.


Det var en stor dag i Warszawa den 15. november 2017.

Den daværende forsvarsminister – og leder af Smolensk kommissionen – Antoni Macierewicz kunne stolt fremvise det første VIP-fly, som skulle servicere den polske regering og andre VIP’er.

Navn efter polsk helt

Det første fly blev navngivet efter general Jozef Pilsudski. Det var det første i række af tre VIP-fly, der var bestilt hos den amerikanske flygigant Boeing. Alt var godt, og ministeren kunne stolt tale om de supermoderne og luksuriøse fly, der var en nødvendighed for at vise den polske storhed. Prisen for de tre fly er 2,5 milliarder zloty.

Ingen piloter i forsvaret

Men siden den pompøse præsentation for to år siden, har flyet stået i en hangar i Polen. Forsvaret har ingen piloter, der kan flyve de ny supermaskiner. I Polen findes der godt nok piloter der kan flyve de nye fly, men de er ikke ansat hos forsvaret. Det polske forsvars stolthed forhindrer dem i at ansætte civile piloter til VIP-flyvningerne. Man vil nemlig selv uddanne de piloter der skal flyve for forsvaret. De første piloter der er uddannede af forsvaret, kan tidligst være klar til at flyve de nye VIP fly til næste efterår.

Den polske forsvarsminister og hans stab, havde så travlt med at købe nye fly, at de glemte at sikre sig at de også havde piloter der kunne flyve dem.

Flere omkostninger

De tre fly, der tidligst kommer på vingerne næste år, betyder også, at Polen igen må leje fly hos LOT (Polish Airlinies) til at gennemføre de nødvendige VIP-flyvninger for de polske regeringsmedlemmer.

Aftalen med LOT – der nu forlænges med to år – koster de polske skatteborgere 160 millioner zloty.

Dyre privatfly

Det er ikke første gang, at der er kritik af den polske ledelses håndtering af dyre fly. Den tidligere polske statsminister, Beata Szydlo, der privat bor i Krakow, blev i sin embedsperiode stærkt kritiseret for at bruge forsvarets fly, hver gang hun skulle til og fra arbejde. De ikke-officielle rejser har kostet millioner for de polske skatteborgere.