Maersk Taikung er et af de containerskibe, der sejler på ruten Gdansk-Shanghai. Foto: DCT
GDANSK: Mere containertrafik har gjort havnen i Gdansk til den største foran nabohavnen i Gdynia. Den danske Maersk-koncern ser store muligheder i Polen.
Havnen i Gdansk havde i september i år en omsætning på 47.153 containerenheder (TEU).
Dermed overhalede havnen for første gang nabobyen Gdynia.
Stigning på 177 %
Årsagen til den stigende trafik er containerterminalen DCT i Gdansk, som blev taget i brug for tre år siden.
Containerhavnens topchef, CEO Boris Wenzel, forventer, at containertrafikken i hele 2010 vil nå op på 450.000 TEU, hvilket svarer til en stigning på 177 procent i forhold til 2009.
Maersk vil udvide
Et af de rederier, der benytter DCT er Maersk Line. Det store danske rederi åbnede i vinter en rute mellem Gdansk og den kinesiske havn i Shanghai.
Ifølge nyhedstjenesten RB-Børsen er rederiet klar til at sætte yderligere kapacitet ind på ruten.
– Når tidspunktet er rigtigt, er det oplagt at gøre det, siger Maersk Lines ansvarlige for Nordeuropa, Michel Deuleran til RB-Børsen.
Vækstområde på dørtærsklen
A. P. Møller Maersk Gruppens ansvarlige for Group Relations, Steen Reeslev siger, at Polen bliver mere vigtigt for dansk shipping end nogensinde før:
– Det er et vækstområde lige på vores dørtærskel, siger han.