Østersø-konference skal hjælpe polske og danske havne

    Julian_Skelning_er_formand_for_Havne_omkring_Østersøen_og_dansk_konsul_i_Polen
    Danmarks længst siddende konsul, Julian Skelnik, var med for 30 år siden. Arkivfoto.

    Julian Skelnik er Danmarks konsul i Gdansk og formand for organisationen af havne omkring Østersøen BPO, og direktør for internationalt samarbejde for Gdansk Havn. Skelnik er Danmarks længst siddende konsul til dato, og en aktiv mand i kultur-livet lokalt, regionalt, nationalt og internationalt. Den danske konsul var aktiv i Solidarnosc, og er med i skaren blandt det nye Polens grundlæggere. Arkivfoto.


    RIGA: Polske og danske havne mødes om fælles udfordringer og muligheder på Østersø-konference med polsk-dansk formand.


    Organisationen for havne omring Østersøen BPO holder torsdag og fredag konference i Riga i Letland.

    Store ændringer

    Formanden for BPO, Julian Skelnik, der også er dansk konsul i Gdansk og sidder i bestyrelsen for havnen i Gdansk understreger, at havne i dag er nødt til hele tiden at tilpasse sig store ændringer.

    – Jeg har talt sammen, at der hver tredje måned er sket en stor ændring omkring havnen i Gdansk – og det samme gælder andre store havne omkring Østersøen – som gør, at den tidligere situation pludselig er uaktuel, siger Skelnik til Infomare.pl.

    International branche

    Havnedrift er en international branche, og påvirkningerne kan være store fra såvel indland som udland. Senest har den russiske embargo ført til en mindsket import af varer til Rusland og samtidig er der sket en øget eksport af olie og gas fra Rusland, hvilket har haft stor betydning for skibstrafikken omkring Østersøen.

    Nye mega-ruter

    Den største udfordring er i øjeblikket trenden mod større skibe og større handels-ruter, der kan ses i Mærsks statsning på Triple-E supertankeren og EU’s satsning på nye TEN-T mega-tansportveje gennem Europa.

    Det har ifølge Julian Skelnik også ført til et kapløb mellem havnene om at få placeret sig på kortet med mega-terminaler.

    Små havne skal støttes

    De polske havne i Gdansk, Gdynia, Swinoujscie og Szczecin er alle store nok til at følge med udviklingen, men en række mindre havne i især Skandinavien vil have brug for støtte til at omdefinere sig, så de stadig kan have betydning i lokalområdet. Det er blandt andet et af de emner, der tages op på konferencen i Riga torsdag og fredag i denne uge.

    Andre emner for konferencen er afledningen af spildevand, tilkørselsvejene til havnene og LNG-terminalerne til flydende gas, der stadig volder problemer mange steder.

    Lobbyer i Bruxelles

    Ud over den årlige konference i Organisationen for Havne i Østersøen BPO mødes medlemmerne en gang om året i Bruxelles, hvor de fremlægger deres problemer og forslag for medlemmer af EU-Parlamentet.

    Organisationen for Havne i Østersøen har eksisteret i 24 år og har i dag 44 havne som medlemmer plus syv havne, der er tilknyttet.