Polakker har tillid til internettet og bruger det flittigt før beslutninger om indkøb. Arkivfoto.
WARSZAWA: Næsten tre fjerdedele af polakkerne har tillid til oplysningerne på internettet. Det er markant flere end i resten af Europa, viser en ny undersøgelse.
72 procent af borgerne i Polen og Tjekkiet har tillid til de oplysninger de finder på internettet. Det er en af konklusionerne i en ny undersøgelse som det europæiske Trusted Brands har gennemført i 16 europæiske lande.
Det europæiske gennemsnit for tilliden til oplysningerne på internettet er kun 49 procent.
Medier utroværdige
– I årtier har borgerne i det kommunistiske Polen og Tjekkoslovakiet lært, at man ikke kan stole på de sædvanlige nyhedsmedier som aviser og tv, fordi de tegner et falsk billede af virkeligheden. Sandheden får man kun fra mund til mund, er den generelle opfattelse, siger Pawel Suchocki fra Buzz Medier.
Han siger også, at informationer der findes på internettet opfattes som mere pålidelige, fordi de kommer direkte fra brugerne.
Shopping research
Ifølge en anden undersøgelse, der er foretaget af TNS OBOP om nethandel, søger 74 procent af de polske forbrugere informationer om elektronik og husholdningsapparater på internettet, før de køber dem i butikkerne.