Polakkerne læser færre aviser, annoncørerne går på internettet og samtlige polske dagblad oplever markant tilbagegang. Arkivfoto: polennu.dk.
Fald i annonceindtægter og oplag betyder, at den polske dagbladsbranche er i krise. Annoncørerne vælger internettet.
Alle landsdækkende aviser i Polen har oplevet et fald i oplaget de seneste 12 måneder.
Værst er det gået ud over Dzeinnik, som ejes af den tyske Springer koncern. Avisens oplag er på et år faldet med 40 procent.
Mindre men markante fald
For de andre landsdækkende aviser var nedgangen mindre, men dog stadig markant. Rzeczpospolitas oplag gik ned med 12 procent og Gazeta Wyborcza med 11 procent.
Blandt sensationsaviserne oplevede Fakt en nedgang i avissalget med 7,7 procent, mens Super Express faldt med 4,5 procent.
Flere annoncer på nettet
I takt med den forværrede økonomiske krise er annoncemarkedet skrumpet ind med, hvad der svarer til 37 millioner euro.
Mens papiravisernes annonceindtægter blev mindre, voksede omsætningen på internettet med 7 procent i første kvartal af 2009.