Fem år med tvivl og mistro efter Smolensk-ulykken

PiS_Jaroslaw_Kaczynski_polennu

Smolensk ulykken deler stadig vandene i Polen fem år efter. Den afdøde præsidents tvillingbror, Jaroslaw Kaczynski, står foran præsidentpaladset hver den 10. i en måned, for at kræve en ny uvildig undersøgelse af Smolensk-ulykken. Foto: Maja Giannoccaro, polennu.dk.


WARSZAWA: I dag er det fem år siden, at den polske præsidents fly styrtede ned i Smolensk. Hver femte i Polen mener det var et attentat.


Klokken 8:56 den 10. april 2010 fløj Polens præsident Lech Kaczynskis fly med 96 højtstående polakker ombord ind i en trætop i tæt tåge ved indflyvningen til Smolensk lufthavn. Dagen markeres overalt i dag, hvor polakkerne vil mindes deres landsmænd.

På vej til Katyn

Delegationen skulle til 70 års mindehøjtidelighed i Katyn, hvor cirka 22.500 højtstående polakker blev henrettet ved nakkeskud af den Røde Hær i 1940. En forbrydelse som russerne benægtede frem til 1990. Før den tid var det livsfarligt at nævne Katyn i den gamle Østblok.
At det netop var en delegation, der skulle til Katyn, har fået konspirationsteorierne til at vokse, især op til fem årsdagen og de kommende to valg i Polen.

Beskyldninger om attentat

Det største parti i den polske opposition, Lov og Retfærdighedspartiet som Jaroslaw Kaczynski er formand for, har krævet en ny undersøgelse, en ny uvildig international undersøgelse, som det udtrykkes. Han mener, som hver femte polak (22 procent) og flere polske politikere, at der var tale om et bevidst mord på den tidligere præsident. Hver anden polak tror ikke på, at den fulde sandheden om ulykken nogensinde kommer frem.

Demonstrationer

Hver måned den 10. har partiet – med broderen i spidsen – fast taget opstilling foran præsident paladset i Warszawa, med krav om en ny undersøgelse. Og sagen bruges indenrigspolitisk med voldsomme beskyldninger om attentat, mord og en sammensværgelse mellem Tusk og Putin, selv om de tekniske beviser klart peger på pilotfejl, og det faktum at den tætte tåge skulle have fået kaptajnen til at følge rådet, om at søge en anden lufthavn.

Russerne skyldige

Selv om en polsk og en russisk rapport over ulykken har nogenlunde enslydende resultater, der giver den polske besætning ansvaret, så tog den militære anklagemyndighed i Polen det enestående skridt i slutningen af marts, at udpege den russiske flyveleder som den hovedansvarlige, til trods for at kontroltårnet mente, at flyet skulle vælge en anden lufthavn der ikke var ramt af tæt tåge. En anklager som russerne naturligvis har afvist.

Presset syv gange

I de seneste dage er det kommet frem, at kaptajnen blev presset – ikke mindre end syv gange – af forsvarschefen. Det viser optagelser fra flyets sorte boks, som dog officielt afvises af den polske militære anklagemyndighed, der nu alene ligger ansvaret over på flyvelederne i Smolensk.

Russisk modsvar

Men det er ikke kun polakkerne der udnytter sagen. I to år har Polen krævet at få flyvraget, der stadig er i Rusland, leveret tilbage til Polen. Og først torsdag kom der en reaktion fra russerne, der mente at polakkerne ikke havde svaret på alle russernes spørgsmål, og det er grunden til at de russiske efterforskere ikke kan afslutte sagen, og dermed returnere flyvraget til Polen.

Overdreven alkohol

Torsdag kunne man også læse i russiske medier, at piloten på Smolensk-flyet var plørefuld da han skulle lande. Men tidligere prøver viser, at der ikke var alkohol i blodet på flyets piloter. Historien er en videreudvikling af den kendsgerning, at nogle af passagererne fik alkohol, trods det tidligere tidspunkt på dagen. Det kom frem i den forløbne uge.

Never ending story

Den tragiske Smolensk ulykke er endnu et åbent sår mellem Rusland og Polen, og teorierne om hvem der gjorde hvad den 10. april 2010 vil fortsætte i mange år, og det er næppe sandsynligt at der vil fremkomme flere oplysninger, der kan flytte det fulde ansvar væk fra den polske side.
Smolensk-ulykken er den største nationale tragedie i fredstid for polakkerne.