Mystik omkring forulykket polsk jagerfly

    jager-fly
    Polens forsvar vil sende MiG-jagere til Ukraine, hvis USA vil garantere Polen nye forsyninger af F-16 fly. Arkivfoto.

    Det var et russiskbygget MiG-29 jagerfly, som dette, der forulykkede 50 kilometer øst for Warszawa. Nødlandingen der ses på billedet, var noget blidere end den nødlanding der blev gennemført mandag før jul. Arkivfoto.


    WARSZAWA: Det er stadig ikke oplyst, hvad der var årsagen til at et polsk jagerfly styrtede ned ved lufthavnen Minsk Mazowiecki før jul.


    Et polsk MiG-29 jagerfly, der er bygget i Rusland, styrtede mandag før jul ned i nærheden af en militær lufthavn i Polen øst for Warszawa.

    Ingen katapult

    Flytypen går for at være en af de mest pålidelige flytyper, så det vækker undren blandt eksperter om, hvad der fik flyet til at styrte ned. Myndighederne har været tavse omkring de nærmere omstændigheder ved ulykken, men det ligger fast at piloten ikke skød sig ud med katapulten, men at han landede flyet i en skov. Formentlig for at undgå en langt større ulykke, da der bor mange mennesker i området. Oplysningerne er i modstrid med de oplysninger som de internationale pressebureauer og medier citerede myndighederne for på ulykkesdagen. Og ikke mange oplysninger er sluppet ud siden, men her er noget af det vi ved.

    Tre timers eftersøgning

    Mandag den 18. december 2017 gør MiG-29 jagerens pilot klar til landing på den militære lufthavn Minsk Mazowiecki. Piloten meddeler kontroltårnet at der kommer sort røg ud bag ved flyet. Flyet forsvinder fra radaren fem minutter efter, og i tre timer søger militære enheder og redningstjenester efter flyet. Det bliver et redningshold og ikke militæret selv der finder flyet i en skov ved Kałuszyn 50 kilometer øst for Warszawa – og 8 kilometer fra lufthavnen. Piloten sad kvæstet i det ødelagte fly, da de fandt ham. Men han meldes udenfor livsfare.

    MiG-29-jagerflyet er et af de mest pålidelige fly i det polske flyvevåben. Ulykken i Minsk Mazowiecki er ifølge eksperterne den første i 28 år.

    Brændstofmangel?

    – Det kan være mangel på brændstof, da det ville forklare at begge motorer satte ud. Major, pilot og militær-ekspert Michal Fiszer, mener det kan være forklaringen.

    – Flyet er udstyret med to motorer. At den ikke går i stykke, bør ikke være et problem. Men slukker de to motorer samtidig, er det en tragedie. Det kan ske hvis flyet løber tør for brændstof, eller hvis brændstoffet er urent – det kan også være fejl i hydraulikken, og det kan igen forklare hvorfor piloten ikke skød sig ud med katapulten, siger eksperten.

    Uden erfaring

    Ifølge general Waldemar Skrzypczak, der er tidligere chef for den polske hær, er det en skandale, hvis ulykken skyldes manglende brændstof. Skrzypczak siger også, at den 28-årige pilot har alt for lidt erfaring til denne flytype.

    – 80 timers flyvning er ingenting, det obligatoriske antal årlige flyvetimer er 120. Og ud fra en militær faglig vurdering, er han ikke egnet til den flytype, siger den tidligere general i det polske forsvar.

    Hvor var udstyret?

    Major Fisher undrer sig også over, hvorfor søgningen efter piloten ikke skete med helikopter og infrarødt kamera. De avancerede helikoptere stod i forvejen på Minsk Mazowiecki basen, kun otte kilometer fra ulykkesstedet. Flere ekspert er forundret over, at der skulle gå tre timer før man fandt flyet, og at det var brandmænd og skovarbejdere der fandt det, og ikke militæret selv.

    Ifølge general Skrzypczak er det på grund af ”ministeriets misinformationer” usandsynligt, at offentligheden nogensinde får oplyst de rigtige omstændinger i forbindelse med flyulykken.

    To baser med MiG-29

    Polens flyvevåben modtog de første MiG-29 jagere i 1989. Senere har polakkerne modtaget brugte udgaver af flyet fra Tyskland og Tjekkiet. Polen har 32 MiG-29 jagere der er på basen ved Warszawa og i Malbork tæt på den russiske grænse til Kaliningrad.

    Myndighederne har lovet, at der kommer en fyldestgørende rapport om flystyrtet indenfor de næste par måneder.