Den polske Smolensk-haverikommission, der består af 34 eksperter, udgav i går den officielle polske rapport om Smolensk ulykken den 10. april sidste år. Polens indenrigsminister Jerzy Miller præsentede rapportens resultater fredag. Foto: Polens regering.
WARSZAWA: Polens indenrigsminister præsenterede i går den officielle polske rapport om flystyrtet ved Smolensk i Rusland i april sidste år.
Indenrigsminister Jerzy Miller præsenterede i går den længe ventede officielle polske rapport over flystyrtet den 10. april ved Smolensk i Rusland, der kostede den polske præsident og 95 andre højtstående polakker livet.
Polsk og russisk
Den polske rapport, som er udarbejdet af 34 eksperter der er udpeget af den polske regering, gver både russere og polakker skylden for katastrofen, da præsidentens TU-154 fly ramte en trætop, og styrtede i jorden.
Dårligt samarbejde
Dårligt samarbejde mellem besætningsmedlemmerne, utilstrækkelig viden om landingsområdet og dårlige forberedelser, manglende uddannelse af piloter, var alle faktorer, der førte til katastrofen den 10. april sidste år, sagde indenrigsminister Jerzy Milller fredag, og nævnte flere konkrete punkter:
– Dårligt samarbejde mellem besætningsmedlemmerne, der betød at kaptajnen havde for stor arbejdsbyrde i flyvningens sidste fase.
– Utilstrækkelig forberedelse fra flyvebesætningens side før take off.
– Besætningsmedlemmernes utilstrækkelig viden om de forskellige fly-systemer og deres begrænsninger
– Svigt af overvågningen af flyets, og besætningsmedlemmernes manglende reaktion på fejl meddelelser.
– Forkert valg af besætning til opgaver.
Piloten uden vejrudsigt
Rapporten fastslår også, i modsætning til hvad der tidligere har været kendt, at piloterne ikke kendte vejrudsigterne fra Smolensk lufthavnen før de lettede fra Warszawa, hvilket også er en fejl.
Selv om den tætte tåge og vejrforholdene generelt var afgørende for ulykken, var der flere andre faktorer der spillede ind.
Sprog problemer
Medarbejderne i kontrol tårnet i den lille Smolensk lufthavn talte kun russisk, og på den polske præsidents fly talte kun en polak acceptabelt russisk. Kommunikationsproblemerne var afgørende i minutterne før ulykken.
Ingen eksplosioner
Rapport fastslår også, lige som den russiske, at det var en trætop, og ikke bomber eller andre eksplosioner der forårsagede ulykken.
Intet pres på piloter
Ministeren Miller sagde også ved pressemødet fredag, at piloterne ikke blev presset til at lande, som det var blevet hævdet fra flere sider.
Vildledt af tårn
Indenrigsminister Miller sagde også at kommandoerne fra den russiske flykontrol, vildledte piloterne.
– De beroligede piloterne med ord som: ‘du er på rette kurs, du er på vej, og det viste sig at være en fejl, sagde ministeren.
Halvt år undervejs
Den polske rapport over flystyrtet kommer et halvt år efter, at russerne afleverede deres rapport om ulykken. Rapporten blev i går frigivet samtidig på russisk, polsk og engelsk.
34 eksperter
Rapporten er skrevet af en undersøgelseskommission med 34 medlemmer, der tæller jurister inden for international luftfart, aktive piloter og eksperter inden for luftfartssikkerhed.
Mere nuanceret
Den polske regering siger, at deres rapport giver et mere nuanceret billede af hvad der skete op til flystyrtet, end den russiske rapport fra MAK, som af den polske statsminister blev betegnet som: Ufuldstændig.