De polske hypermarkeder mister i disse år fire til fem procent af deres salg hvert kvartal. Arkivfoto.
WARSZAWA: Store supermarkeder som Tesco og Auchan mister hvert kvartal fire til fem procent af deres salg og er nu gået online for at overleve.
Det er blevet svære tider for de enorme supermarkeder eller hypermarkeder, der skød op i Polen i 1990’erne, og som både sælger dagligvarer og alle former for andre varer som tøj, møbler, og elektronik i deres gigantiske varehuse.
Taber salg hvert kvartal
Hypermarkederne taber i disse år mellem fire og fem procent af deres salg hvert eneste kvartal og deres position på det polske dagligvaremarked er truet, skriver dagbladet Gazeta Wyborcza.
Polakkerne lægger i stigende grad deres dagligvare-indkøb i mindre butikker som Lidl, Netto og Biedronka, der har butikker lokalt i de mindre byer.
Reddes af internettet
Nu ser det dog ud til, at hypermarkederne har fundet en vej ud af deres krise.
Hypermarkedet Tesco startede op med online salg fra deres hypermarked på Polczynska i Warszawa for to år siden. Butikken får i dag en tredjedel af sin omsætning fra online-salget og har 130 ansatte udelukkende til betjening af online kunder. Også Auchan har startet online salg fra en butik i Warszawa.
Storbykvinder køber dagligvarer
Hypermarkedernes online kunder er især bosat i de større byer, og fire ud af fem er kvinder. De varer, der ofte bestilles via internettet er dagligvarer som kartofler, mælk, sukker, smør og mineralvand, og internetsalg med udbringning er særligt populært for familier bosat i etageejendomme uden elevator.