Det er nemt at være barn og turist i Gdansk

Nikolaj Gdansk turisme
Nikolaj på næsten 4 år var tilfreds ved ankomsten til hotellet i Gdansk. I receptionen var der en gynge, der straks skabte jubel. Læs om Nikolaj og Justyna Krawczyks weekend tur til den historiske by Gdansk. Foto: Justyna Krawczyk, polennu.dk.

GDANSK: Polen er et godt turistland for de små størrelser. Her er børn ingen plage, tværtimod. polennu.dk har været på en weekendtur til Gdansk i børnehøjde.

Polen er kendt som et turistland, der tager sig særligt godt af de mindste gæster. Det siger man i al fald, så jeg tog til Gdansk for at tjekke den påstand sammen med min søn Nikolaj. Han er næsten 4 år gammel. En lille sviptur der nemt kan lade sig gøre uden de store forberedelser. Gdansk er under en times flyvning fra såvel Aalborg, Aarhus, Billund og Københavns lufthavne. Er man heldig og vælger et af lavprisselskaberne, kan man komme langt billigere til Gdansk end man kan ved at krydse landsdelene i Danmark med tog og bil.

Justyna og Nikolaj Krawczyk. polennu.dk kom forbi Gdansk i børnehøjde.

Byen fremfor Ipad

Da vi kom til Lech Walesa Gdansk lufthavnen ventede en taxa på os. Turen ind til Gdansk tager under en halv time, og der går også glimrende tog direkte fra lufthavnen og ind til centrum af Gdansk. Når der er myldretid, så er det langt hurtigere at tage toget. Og standarden på togene i Gdansk er altså langt højere end i Danmark.

Vores chauffør var flink. Nikolaj var nysgerrig og sugede den nye verden til sig fra barnestolen i taxaen. Godt skyllet ned med sodavand fra den flinke chauffør. Og selv om chaufføren Robert, også havde en tegnefilm klar på en Ipad, så ville min Nikolaj hellere følge udsigten til den nye by gennem bilruden.

Vi blev hentet af Robert i en taxa i lufthavnen. Også den var børnevenlig. Foto: Justyna Krawczyk.

Det var lidt af en oplevelse, at komme til hotellet – Hotel Holiday Inn i Gdansk. Det er helt nyt. Men det er ikke kun hotellet der er nyt. Det er også hele den halvø som hotellet ligger på. Jeg har før været i Gdansk. Indtil for to år siden, lå der en ruin på en halvø, lige midt i Gdansk gamle og meget smukke bydel. Den gamle ruin på halvøen er efter års juridisk tovtrækkerier om ejerforholdene, blevet til en levende ny halvø med en lang række hoteller, restauranter og barer. Og det hele er bygget op i stor respekt for den omkringliggende arkitektur. Det er blevet et superhyggeligt og spændende område, og der bygges fortsat på stedet. Hvis du ikke har været i Gdansk indenfor de seneste år, så kan du ikke kende byens historiske centrum. Og vores hotel er i det nye område.

LINK: Visit Gdansk – turistorganisation

Gdansk polennu kom forbi
En halvø der i årevis har ligget ubenyttede hen, er blevet opbygget og danner en hyggelig havnefront i Gdansk gamle bydel. Arkivfoto.

Gyngende ind i receptionen

På Holiday Inn fik jeg udleveret vores værelsesnøgle. Imens fik min livlige søn øje på en midlertidig opsat gynge ved receptionen, og så blev der ellers gynget, mens mor tjekkede ind. Vi fik vores værelse med flot udsigt over vandet og den smukke gamle bydel. Selv om vi var ankommet meget sidst på dagen, så ville Nikolaj se vandet, gangbroerne der ”flytter” sig og de mange flotte skibe der skal forbi på vejen ud til Gdansk-bugten og Østersøen.

Sørøvertogt til historisk sted

Fra den gamle bydel i Gdansk kan man sejle med et ”rigtigt” sørøverskib blandt andet til det historiske sted Westerplatte. Men også til badebyen Sopot og halvøen Hel.

Nikolaj og Justyna
Nikolaj får øje på et af sørøverskibene, og vi aftaler at tage en tur. Foto: Justyna Krawczyk.

Slaget der indledte Anden Verdenskrig

Det var på Westerplatte at det første angreb blev sat ind mod Polen fra Nazityskland den 1. september 1939, der førte til Anden Verdenskrig. Hvis man vil gå dybere ind i krigen, så er verdens største museum for Anden Verdenskrig åbnet for få år siden. Jeg ville gerne derhen, men jeg synes at Nikolaj er alt for lille til den elendighed. Det må blive senere i hans liv. Men museet er imponerende, og skal man se det hele skal man afsætte syv timer.

Men tilbage til Westerplatte. Stedet er vigtigt for alle polakker, ja det bør det være for alverdens borgere. Westerplatte var nemlig den fæstningsenhed, der tog den ulige kamp op mod overlegne tyskere. Men polakkerne holdt stand længe – polakker giver nemlig ikke sådan lige op. Det gjorde Nikolaj heller ikke, selv om han er født og opvokset i Danmark. Så vi tog en sejltur med det flotte sørøverskib fra Gdansk til Westerplatte. Og det var en god ide. Skibet er indrette med bænke og borde såvel ude og inde, og sørøvere render rundt på dækket i fuldt udstyr med løst krudt.

Tavs af beundring

Nikolaj var tavs af beundring over de mange indtryk på skibet, og da vi sejlede ud til Westerplatte halvøen så vi byen fra vandsiden. På alle måder en smuk og mindeværdig tur. Og man skal ikke have madpakke med. Sørøverskibene i Gdansk har restaurant ombord, og der er venlig og rar betjening, selv om det er et skummelt skib. Og på de sene afgange er der live-musik. Vi ankom til Westerplatte og blev der to timer. Selv om Nikolaj ikke lige har styr på Anden Verdenskrig og de ”mærkelige” gamle ting, så var der også her ting der udfordrede hans nysgerrighed, ligesom der var små legeområder. Vi tog turen tilbage til Gdansk med et søsterskib, og var mættet af indtryk. Nikolaj nød sejlturen i fulde drag, så det gjorde jeg også.

Nikolaj får øje på Pariserhjulet, mens vi sejler ud af Gdansk. Foto: Justyna Krawczyk.

For børn overalt i Gdansk

Hvis man vælger at bo midt i Gdansk gamle bydel, så er der oplevelser i børnehøjde over det hele. I al fald hvis man er en Nikolaj på næsten fire år. Vi gik langs vandet og op og ned ad Dluga Street – hovedgaden i Gdansk gamle bydel der en gågade. Der er restauranter og boder overalt med sjove tilbud til børn i alle aldre. Og i Gdansk har de også sørøvere, klovne og andre sjove mennesker, der går rundt i gaderne for at underholde, og for at bruge alternative metoder til at lokke folk med på sørøverturer eller særlige restauranter.

Nikolaj var vildt imponeret over klovnen, der kunne blæse balloner op på et splitsekund. Foto: Justyna Krawczyk.

Min Nikolaj blev vild med en af de berømte klovne i byen, der kunne trylle med ballonerne. Og der bliver gjort noget ud af at gøre børnene glade mange steder – også på byens restauranter. Når man kommer med en størrelse som min Nikolaj, så bliver der disket op med sjove dekorationer, legesager og andre ting der kan fornøje børn og unge i den utålmodige alder. Nikolaj fik endda legetøjet med hjem til evigt eje fra en af restauranterne Chleb/Wino, der betyder brød og vin.

Legetøj på menuen i Gdansk. Foto: Justyna Krawczyk.

Historisk skibsværft

Det var ligesom om, at Nikolaj helt havde forstået hvad rundbordsforhandlingerne gik ud, da vi besøgte det europæiske solidaritets center. Foto: Justyna Krawczyk.

Jeg har længe ønsket med at besøge det historiske skibsværft i Gdansk. Der hvor et oprør i 1980 betød at Polen senere blev en nation igen efter rundbordsforhandlingerne i 1988-89. Det var her Lech Walesa og Solidarnosc blev verdensberømte i deres modige kamp mod kommunismen og Moskva. På stedet er der bygget et kæmpe udstillings- og konferencecenter; European Solidaritets Center. Her er en imponerende udstilling om polakkerne kamp for frihed, og centret er meget stort med foredragssale, kiosker, restauranter og biblioteker. Det er også i den bygning, at helten fra dengang Lech Walesa i dag har kontor. Men et besøg på dette historiske sted skulle vi på. Og jeg ved godt, at Nikolaj endnu ikke forstår historien om Lech Walesa og polakkernes frihedskamp, men afsted skulle vi havde mor bestemt. Og det har jeg ikke fortrudt. Det europæiske solidaritetscenter er imponerende. Også for min nysgerrige søn var besøget også en succes. Den imponerede fortælling i museet var interaktiv, spændende og levende. Nikolaj var især imponeret over de mange køretøjer, fængselsceller og det runde bord, vakte jubel – også hos moderen. En udstilling som bare skal ses, synes jeg.

LINK: European Solidarity Center

Nikolaj er imponeret over det europæisk solidaritetscenter, hvor Lech Walesa har sit kontor.

Polens største zoologisk have

I Gdansk Zoo i Oliwa har de dyr fra hele verden – også løver. PR-foto.

Der er mange muligheder for oplevelser i Gdansk, også når man har børn med. Vi havde egentlig planlagt en tur til Gdansk Zoo, som også er Polens største zoologiske have. Både Nikolaj og jeg havde glædet os til det besøg. På blot 25 minutter fra Gdansk Hovedbanegård kan man komme til en det skønne store grønne område Oliwa nord for Gdansk, hvor den store zoologiske have ligger. Der kan man se mere end tusinde dyr fra hele verden. Fordelt på 125 hektar – eller cirka 1,2 millioner kvadratmeter. Vi måtte desværre aflyse besøget, da vejret pludselig ikke var med os længere. Vi havde ikke lyst til en regnvejrsdag udendørs. Men jeg har allerede lovet Nikolaj, at vi skal dertil næste gang vi kommer til Gdansk.

LINK: Oliwa Zoologiske Have, Gdansk/Sopot

Gdansk på cykel i vand og på land

Når man er glad for aktiv ferie og helst vil bruge sine egne muskler til at komme rundt, fremfor at vælge tog, taxa eller bus, så kan Gdansk også anbefales. Og hvis man er vild med hav og vand, er det også muligt at leje en vandcykel eller en kano. En kanotur på Motlawa floden er en helt enestående måde at opleve den smukke gamle by; Gdansk.  Også vandcyklerne er for børn i alle aldre, men kan f.eks. få en vandcykel der er en politi-båd.

Trebyen; Gdansk, Sopot og Gdynia har Polens bedst udviklede net af cykelstier og man kan nemt leje en cykel og få sig en dejlig tur mellem de tre skønne og smukke byer. Rent faktisk kan man i dag kører på en cykelsti helt fra Gdansk og langs hele Østersøkysten til Szczecin ved den tyske grænse.

LINK: PROT – Mere om Gdansk, Sopot og Gdynia

Tropenætter ved strandene i Polen
Tæt på Gdansk er den populære badeby Sopot. Arkivfoto.

Alt ligger lige om hjørnet

Alt var i gåafstand fra hotellet, og der var nok af spændende ting for Nikolaj også. Foto: Justyna Krawczyk.

Gdansk er en fantastisk by at gå rundt i. Hvis man skal til Gdansk, behøver man ikke den store planlægning. Heller ikke selv om man har små størrelser med. Nikolaj og jeg gik rundt i Gdansk, og der var noget til øje og gane på hvert eneste gadehjørne. En anden fordel ved at man kan gå rundt til alting, er når man som mor også har et shopping- og indkøbsgen der skal plejes. Jeg fik lokket Nikolaj med i det store nye shoppingcenter Forum, som ligger ved banegården i byen, forenden af Dluga Street. Her kan man købe alt smart, og selv om priserne er på himmelflugt i Polen, så er der stadig meget at spare på langt de fleste ting. Men selv i indkøbssituationerne, var der legemuligheder og andre spændende oplevelser, der kan tage opmærksomheden for børn i alle aldre.

Gdansk er en dejlig by, også for de små størrelser. Og man kan nemt komme til og fra Gdansk fra de fleste danske lufthavne. En oplagt ide for en dejlig familieweekend. Vi overvejer allerede at tage tilbage, når der fra november og frem til januar er de historiske og hyggelige julemarkeder.

Farvel efter dejlig weekend

Alting må have en ende, og vi havde pakket og gik til receptionen på Hotel Inn. Mor skulle tjekke ud hos det venlige personale i skranken. Nikolaj var blevet vild med gyngen i receptionen, men en tysk kraftig mand havde sat sig i den. Nikolaj ville derfor gerne hjælpe ham med at gynge, og skubbede ihærdigt til ham. I det øjeblik var jeg meget glad for at Nikolaj ikke taler tysk, og at det var en tysker der var havnet i gyngen. For min hjælpsomme søn, syntes nemlig at han var tung at skubbe til, og fortalte ham derfor på polsk, at han er alt for tyk til at gynge. Jeg fik hurtigt fat i Nikolaj, og vi sagde pænt farvel og tak for den gode service til personalet på Hotel Holiday In. Og så var det ellers om at komme hurtigt med taxaen mod Lech Walesa Airport i Gdansk efter nogle redi’ skønne dage i byen.

High-five til mor

Da vi kom tilbage til Danmark igen, gav Nikolaj mig en ”high five” og viste det berømte ”V-tegn” som byens store helt og Nobel Fredsprismodtager Lech Walesa er kendt for.

Gdansk er mere end godkendt som turistmål for en weekend – og ikke mindst i børnehøjde. Bare spørg Nikolaj.

Anmeldelsen af Gdansk i børnehøjde, blev første gang udgivet af polennu.dk den 3. oktober 2021.

Støt polennu.dk – engangsbeløb

Du kan betale med de mest anerkendte betalingsformer, når du vælger at støtte polennu.dk. Du kan give et engangsbeløb ved at trykke på et af beløbene, der sender dig videre til vores betalingsmodul.

DKK 100,00
DKK 200,00
DKK 500,00
DKK 1.000,00
DKK 5.000,00

Støt polennu.dk – fast månedligt beløb

Du kan også vælge at støtte os løbende, så du giver et bidrag hver måned, som du på et hvilket som helst tidspunkt kan fortryde igen.

DKK 50,00 pr. måned
DKK 100,00 pr. måned
DKK 200,00 pr. måned

Ethvert bidrag vil være en stor hjælp for at sikre en god dansk dækning af hvad der sker i Polen – og der sker en del for tiden.