Gdansk har fået stor omtale i udenlandske medier under EM 2012 i fodbold. Det er især den spanske og tyske presse, der har givet kystbyen meget omtale. Foto: poland.gov.pl
GDANSK: Bystyret i Gdansk hævder, at byen har fået for næsten 100 millioner zloty medie-omtale i forbindelse med EM 2012 i fodbold.
Fra rådhuset i Gdansk oplyses det, at mediedækningen af Gdansk under EM 2012 i fodbold, har en værdi på 93,4 millioner zloty.
Købt for 3 mio
Til det polske nyhedsbureau PAP siger chefen for byens promotion, Anna Zbierska, at Gdansk har købt reklamer i medierne for 3 millioner zloty. Det er Institut for Medie Overvågning (IMM), der har opgjort værdien af medieomtalen af Gdansk i udlandet.
Gdansk har været vært for kampe i gruppe C sider, som talte Spanien, Italien, Kroatien og Irland.
Mest i Spanien
Zbierska fra Gdansk siger, at den mest massive omtale er i de spanske medier, men også tyskerne er godt med, når det gælder omtalen af Gdansk.
Zbierska siger også, at 99 procent af presseomtalen af Gdansk i de udenlandske medier, var positiv.
Mere troværdigt
Ud over succesen med det store kendskab til Gdansk i de udenlandske medier, så understreger Gdansk-chefen, at omtalen i medierne er langt mere troværdig, end de annoncer som byens selv har indrykket.