WARSZAWA: Piloterne ombord på præsidentens fly, vidste ikke hvor tæt de var på jorden, da de torpederede en trætop, afslører flyets sorte bokse.

Advarselssystemet ombord på præsidentens fly, TU-154, der styrtede ned i Smolensk, Rusland den 10. april med 96 mennesker ombord, var enten slukket eller saboteret.

Det fastslår de første rapporter efter analyser af flyets sorte bokse. Piloterne havde ingen anelse om, hvor tæt de var på jorden, da de ramte en trætop og styrtede i jorden.

Alarmsystem slået fra

Piloterne var uvidende om, hvor lavt de fløj, hvilket overrasker efterforskerne, da fartøjet var udstyret med en speciel sikkerhedsanordning der hedder TAWS (Terrain Awareness og Warning System).

TAWS advarer besætningen, når fartøjet kommer for tæt på jorden og kan dermed forhindrer sammenstød med f.eks. bakker, antenner og træer.

Årsagen til styrtet

De polske medier skriver, at det defekte varslingssystem er årsagen til at flyet er styrtet ned, men oberst Tomasz Pietrzak der leder præsidentens fly, siger at sikkerhedsanordning måske har været slukket, fordi lufthavnen ikke tillader brugen af det udstyr.

Mange, især små lufthavne og den militære lufthavn ved Smolensk) bruger en såkaldt QFE-teknologi, som er væsentlig mere upålidelig end TAWS-teknologien.

Konspirationerne vælter frem

Polske medier er fyldt med spørgsmål om hvem der var ansvarlig for ulykken, der kostede den polske præsident livet. Er det de russiske flyveledere? Er det piloterne? Var det tågen? Var det flyet? Var det lufthavnens udstyr? Var det sabotage? Konspirationsteorier er der også mange af, herunder sabotage af TAWS-systemet, mens de 60 polske og russiske efterforskere gør arbejdet med de tre sorte bokse færdigt.

Skud på amatøroptagelse?

En amatøroptagelse fra ulykken i Smolensk er lagt på YouTube. På filmen kan man høre lyde og brag, som i flere polske medier og debatfora tolkes som skud fra pistol eller lignende.