Polens regering arbejder for at sikre Opel jobs

    POlens_regering_kæmper_for_Opels_fabrikker_i_landet

    Opel fabrikken i Gliwice fremstiller først og fremmest modellen Zafira. Foto: Opel.


    GLIWICE: Vicepremierminister Waldemar Pawlak vil drøfte de polske Opel fabrikkers fremtid med den nye russiske medejer af bilkoncernen.


    De ansatte på Opels fabrikker i Polen er usikre på fremtiden.

    Den tyske bilkoncern er en del af General Motors (GM). Som led i den amerikanske regerings redningsplan for GM, står Opel til at blive overtaget af et konsortium, der består af russiske Sbierbank (35 %), canadisk/østriske Magna (20%), GM (35%) og Opels ansatte (10%).

    Tre fabrikker i Polen

    De nye ejeres planer for de enkelte fabrikker er endnu ukendte. Regeringer i flere europæiske lande presser på for at sikre den lokale produktion af Opel.

    I Polen driver Opel to motorfabrikker og bilsamlefabrik Gliwice. I forbindelse med et længe planlagt besøg i Skt. Petersborg vil den vicepremierminister Waldemar Pawlak derfor prøve at få et møde i stand med Sbierbanks topchef.

    Han er tidligere minister for regionaludvikling og underskrev i 2005 den polsk-russiske samarbejdsaftale, oplyser thenews.pl

    Effektiv fabrik

    Opels samlefabrik i Gliwice producerede sidste år 170.000 enheder, hovedparten af dem af mærket Zafira. Fabrikken blev bygget i 1998 og er ifølge bizpoland.pl en af Opels mest effektive.

    Fabrikken er fornylig blevet opgraderet til at fremstille den seneste Opel model Astra IV, hvilket giver håb om, at de nye Opel-ejere vil bevare den.